Succesul in meditatie

Mari maestri ZEN – Taisen Deshimaru 

Intalnirea cu maestrul

Ajungand pentru prima oara la asezamantul monahal al maestrului, l-a gasit pe Kodo Sawaki asezat pe o perna, cu spatele lausa. Maestrul era asezat in postura lui Buddha si acest fapt l-a impresionat profund pe Deshimaru. Depasind socul initial, el s-a adresat maestrului. Kodo Sawaki nu i-a raspuns, lasandu-l pe Deshimaru sa stea stanjenit lausa. El a repetat salutul si din nou nu a primit nici un raspuns. Dar in cele din urma, Kodo Sawaki a murmurat, fara sa se intoarca spre vizitator, fara sa faca nici cea mai mica miscare: “Te asteptam”. Cu marea bucurie pe care o simte cineva ale carui rataciri au ajuns la sfarsit si care si-a gasit in cele din urma maestrul, Deshimaru s-a prosternat, devenind din acel moment discipolul lui Kodo Sawaki.

Calcand pe urmele maestrului sau, Deshimaru s-a dedicat trup si suflet practicii zazen-ului. Maestrul nu l-a lasat insa sa devina calugar, ci l-a indemnat sa-si continue in acelasi timp si viata obisnuita. Insa, dupa atacul japonez de la Pearl Harbour, circumstantele i-au obligat pe cei doi sa se desparta. “Japonia va pierde cu siguranta acest razboi”, i-a spus Kodo Sawaki la despartire. “Taranoastra va fi distrusa, poporul nostru anihilat si acum ne vedem pentru ultima oara. Cu toate acestea, tu sa iubesti intreaga omenire, indiferent de rasa sau credinta.” (Fragment dintr-un articol aparut in revista „Elixirium”la editura Kamala.

 Calcand pe urmele maestrului, Deshimaru s-a dedicat trup si suflet practicii zazen-ului, raspandind in occident invataturile asa cum i-a cerut maestrul sau.

Multe din cartile sale au fost traduse si publicate si inRomania. Mai jos este modul simplu in care acesta explica practica zazen:

“Practica zazen este secretul Zen. Zazen este greu, stiu, dar daca se practica zi de zi, este foarte eficient in extinderea gradului de constientizare si intuitie in curs de dezvoltare. Zazen, nu numai ca elibereaza o energie mare, este o postura de trezire.

In timpul practicarii sale nu ar trebui sa caute sa se ajunga la nimic. Fara a se concentra pe nimic, practica se refera numai la concentrarea asupra posturii, respiratiei si starii de spirit.

Postura. Stai in centrul zafu (perna rotunda), cu picioarele incrucisate in pozitia lotus sau pozitia lotus pe jumatate. Pentru ca sa nu intampinati unele dificultati, cand stati cu picioarele incrucisate, este necesar sa impingeti ferm cu genunchii pe podea. Bazinul trebuie sa fie inclinat spre inainte, la nivelul a celei de a cincea vertebre lombare. Coloana vertebrala bine indreptata, barbia trasa inapoi si, in consecinta, gatul intins, nasul pe linia verticala de deasupra ombilicului, impingeti podeaua cu genunchii si cerul cu partea de sus a capului. Pune-ti mana stanga pe dreapta, palmele intoarse spre cer, degetele se ating reciproc si formand o linie dreapta. Mainile se afla pe picioarele tale, marginile lor in contact cu abdomenul. Umerii sunt relaxati. Varful limbii atinge cerul gurii. Privirea fixata la  aproximativ un metru pe podea, fara a te concentra pe nimic, in special.

Respiratia Zen nu se poate compara cu oricare alta. Termenul ei foarte vechi vine din sanscrita „Anapanasati”, poate fi materializata numai printr-o postura corecta. Scopul ei este mai presus de toate in a stabili un ritm lent puternic si natural, bazat pe o respiratie moale, lunga si adanca afara. Aerul este expirat incet si in tacere, prin nas, in timp ce apasarea creata de expiratie coboara foarte mult in stomac. La sfarsitul expiratiei, inhalarea are loc in mod natural. Maestrii compara respiratia Zen cu mugetul de vaca sau respiratia unui copil care plange, de indata ce se naste.

Starea de spirit timpul zazen. Lasati imaginile, gandurile si formele mentale care apar din inconstient sa treaca ca norii de pe cer, fara lupta ele, fara prinderea acestora. Ca si niste reflecxii intr-o oglinda, aceste expresii ale inconstientului trec, revin si apoi dispar. Si astfel, doar unul ajunge la inconstientul profund, fara a gandi, este dincolo de gandire (hishiryo), este puritate adevarata. Aceasta stare de spirit apare in mod natural dintr-o concentrare profunda asupra posturii si prin respiratie, care permit controlul activitatii mentale care rezulta dintr-o circulatia cerebrala mai buna. Intr-adevar, in timpul zazen, cortexul (locul gandirii constiente) se relaxeaza, in timp ce sangele curge inspre straturile profunde ale creierului, care, fiind bine aprovizionate, se trezesc din somnul lor usor. Activitatea lor da o stare de bunastare, liniste, calm, declansand inca in timpul cat esti  inca treaz, undele cerebrale de somn profund „alfa” si „theta”. Zen este foarte simplu de a se practica, dar foarte greu de inteles. Este necesar efort si perseverenta – cum ar fi in viata.

Doar prin simpla asezare, fara a se urmariun scop sau orice alt beneficiu cu caracter personal si in cazul in care postura, respiratia si starea ta de spirit sunt in armonie, veti intelege Zen adevarat, veti intelege natura lui Buddha”

Anunțuri

***********************************************************************************************************************************************

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: