De ce nu te angajeaza nimeni

, ,

  1. #1 by C.M. EUROLEUL on 08/06/2012 - 7:55

    Prof.univ.dr. C.M.Dragan:
    MUNCA SI EDUCATIE

    Remarca fundamentala :
    Acest compendiu se bazeaza pe experienta unui om de stiinta consacrat , profesor universitar cu 50 de ani vechime in invatamantul superior economic,fost al nimanui,orfan,, crescut in biblioteca , ajuns patron-actionar si privind lucrurile de la acest nivel si cu aceasta expertiza .

    Evolutia omenirii are totusi o tinta,care ne place sau nu,dar trebuie s-o recunoastem: patrunderea umanitatii intr-o noua etapa,fara frontiere comerciale sau politice,in care,sub dublul efect al globalizarii si revolutiei digitale, ne conduce la concluzia ca rezervele de cunoastere si resursele potentiale se interconecteaza oriunde s-ar afla pe mapamond, niveland terenul de actiune ca niciodata pana acum. Desi cunoasterea a avut rolul ei esential in toate epocile,in zilele noastre ea conteaza mai mult ca oricand.
    De aceea imi sustin parerea dupa care bogatia si bunastarea,dar si conditia umana la minima ei rezistenta, vor gravita in jurul acelor tari care vor face sa functioneze cat mai rational cel putin trei lucruri de baza :
    (a)- o politica economica deschisa si o infrastructura de conectare cat mai eficienta si mai rapida, compatibilizata la platforma lumii globalizate;
    (b) – programele educationale adecvate si competentele teoretice care sa permita unui cat mai mare numar de persoane sa inoveze si sa presteze servicii cu valoare adaugata in cadrul acestei platforme; (c) – o guvernare eficienta – adica politici fiscale adecvate,legi bune in domeniul comertului si al investitiilor,sprijin sustinut pentru cercetare , legi durabile in domeniul proprietatii intelectuale si , cel mai important,o guvernare inteleapta,priceputa si insufletitoare -, pentru a creste fluxul de schimburi cu lumea globala,cu Europa unita si, foarte important, pentru a-l gestiona eficient.
    Orice s-ar intampla insa,este evident ca marile afaceri vor reprezenta,in continuare,o sursa importanta de locuri de munca pentru clasa de mijloc, dar intreprinderile mici si mijlocii sunt cele care se ocupa de majoritatea angajarilor si a concedierilor pentru ca ele sunt cele mai flexibile,usor adaptabile unor situatii cu totul noi ,si tot ele creeaza masa esentiala a veniturilor statului.Cand ele se dezvolta si angajeaza personal,economia este robusta;daca ele incep sa nu mai mearga intreaga economie intra in recesiune.
    Stiinta si tehnica progreseaza,factorul organizatoric se dezvolta si el, dar toate astea au nevoie de principalul factor de productie care este forta de munca ,o forta temeinic calificata,disciplinata,interactiva si dornica permanent de perfectionare.Iar aceasta forta de munca se refera la intreg arsenalul uman: la muncitorul calificat pentru meserii usoare,la functionarii marunti, la meseriile cu studii liceale,apoi postliceale si se trece astfel in randul celor care au nevoie de o licenta sau un masterat,margand pana la cercetatori si oamenii de stiinta.Societatea are nevoie de toti si toti au nevoie de societate.
    Ba mai mult,unul are nevoie de celalalt,pentru ca economia este o conlucrare intre forte si calificari , intelegand insa ferm ca totul este sub bagheta stiintei,ca stiinta este noul si viitor factor de productie fara de care societatea nu mai poate merge inainte.
    Progresul tehnic contemporan,organizarea , stiinta si tehnologia , odata recunoscute drept factori de productie fundamentali ,este necesar sa se inteleaga si restrictionarea inevitabila: educaţia,familia, învăţământul ,societatea in ansamblul ei trebuie să formeze nu numai licenţiaţi, masteraţi sau doctori, ci veritabili oameni de ştiinţă care să perfecţioneze existentul, să inventeze noi produse, tehnologii, sisteme etc., în stare să uşureze munca, să creeze noi utilităţi, să le facă mai ieftine şi toţi să trăim mai bine. Urmează apoi educaţia generală pentru a forma meseriaşi de nădejde, fermieri şcoliţi care să aplice tehnologiile agricole avansate, asigurarea unei calificări pentru nivelele executive, pentru funcţionarii de pe treptele inferioare, pentru armata de prestatori de servicii. Altfel se va dezvolta singur sistemul de «haită» şi vom ajunge iarăşi în peşteri!
    O realitate dureroasa
    Educaţia este una dintre temele de maximă importanţă pe plan european şi mondial. Din această cauză, cu periodicitate, se evaluează starea educaţiei prin teste internaţionale. Testul european cu cea mai mare relevanţă în cadrul ţărilor UE este Testul PISA, în urma căruia au fost măsuraţi un număr semnificativ de parametri de funcţionare a educaţiei în diverse ţări , astfel incat potentialoul uman sa poata fi valorificat pentru a deveni cat mai relevant.
    Va trebui sa intelegem odata ca nu toti au capacitatea de a deveni savanti ; ca vor deveni savanti numai cei care sunt dotati pentru asa ceva si studiaza fara incetare zi de zi, zi si noapte,noapte de noapte,cei care stau la masa mancand numai cu o mana (pentru ca in cealalta tine cartea) , cei care au inteles ca “ un om destept doarme in doua ore cat un prost intr-o noapte intreaga”(Legea nr.17 a lui Luca). Se subantelege apoi ca ,dupa ei,tot cu un anume efort dar fara prea multa capacitate de stralucire,vor veni si suficienti”intelectuali”care sa execute sarcinile trasate de sefi si elite (asa zisii lucratori pe baza de contract) si care sunt extrem de multi (la noi ating 1/3 din totalul personalului bugetar) . In sfarsit,la coada vin reziduurile. Oricat de multi bani ar avea tata,mama,bunicii si chiar ei, raman sa se faca mineri, forjori,matriteri,soferi, strungari,taietori de lemne,etc…..pana la cei care devin …..taietori de frunza …..pentru caini !.Nimeni n – a devenit savant pe bani (si tot ce pot sa faca banii), ci numai dupa mintea si munca lor mentinute permanent in priza! !
    Nu exista stabilitate, sincronizare si predictibilitate legislative si astea devin frana in progresul social. In lipsa unei strategii si a stabilitatii legislative, la fiecare schimbare de ministru sau de guvern se schimba politicile în domeniu, facand imposibil un cadru predictibil de evolutie, care sa permita investitii, studii de fezabilitate si impact. Mai mult, chiar atunci cand exista legi care realizeaza descentralizarea financiara si a resursei umane ,sau corelarea productiei,a cheltuielilor cu veniturile, ele nu se aplica. Se stie ca sistemele de educatie sunt inertiale si conservative. Exista un timp indelungat in care aceste sisteme ofera un feedback organismelor de legiferare. Modificarile legislative repetate au facut actualele legi ale educatiei si formare a fortei de munca in corelatie cu necesitatile pietii, incoerente si nefunctionale. Haosul si aberatia legislativa au indus nesiguranta si proasta functionare in tot spatiul educational romanesc,iar ceea ce se intampla cu legiferarea educatiei de cativa ani incoace nu este decat un exemplu de „nimeni nu stie nimic”. Credeti ca promovabilitatea bacalaureatului din prima sesiune a lui 2011 de numai 45% este o intamplare? Nici de cum ! Credeti ca fraudarea examenelor de pana acum care devenise o practica demna de serviciile secrete, s-a eradicat dintr-o data prin montarea (sau amenintarea cu montarea) unor camere de luat vederi pentru a urmari ce? tavanul clasei?! Va inselati si va veti convinge ca inca 8-10% au promovat tot prin frauda! Iar prostia si frauda s-au extins si asupra tinerilor candidati care vor sa devina ei “profesorii” celor ca nu invata si nu stiu nimic (daca pentru asta iti mai trebuie si cineva care sa stea langa tine si sa ia salariu dintr-un buget secatuit!?). Si continuam sa nu invatam nimic din ceea ce se intampla. Pentru ca in timp ce noua guvernare face eforturi uriase pentru a indrepta lucrurile din mers,am vazut ca in urma cu o saptamana,la bacalaureatul sustinut de „olimpici”(examen separat,mai bland – ca merg la olimpiada!),pe langa cei 80 olimpici pe bune, s-au mai lipit vr-o 800 de pilangii,care ca mearga cu turma.Oare,cum s-or fi lipit totusi?Cred ca coruptia,prostia si tampenia au ajuns atat de departe,incat parintii si profesorii lor ar fi in stare sa-i amestece intr-o turma de vite pentru a trece hopul impreuna!

    Exista o prapastie intre formarea profesionala si piata muncii interne si externe, astfel incat persista un deficit imens de personal calificat in tehnica si tehnologie, constructii, industrie, servicii, inclusiv medicale, in timp ce in piata muncii europene concetatenii nostri presteaza preponderent munci necalificate. Planurile de scolarizare, elaborate de inspectoratele scolare, dar si de trambitatele institutii superautonome de invatamant superior nu tin cont de evolutia pietei muncii interne si externe. Desi a aparut mult mediatizata lege a educatiei(in varianta Boc-Basescu), 60% din planul de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar este proiectat in filiera teoretica, pentru un segment de joburi in piata muncii de 15-20%, in timp ce in filiera tehnologica si scoala profesionala vor invata 30% dintre elevi si studenti, pentru un segment de joburi de 80% in piata muncii. Nu se practica, cu mici exceptii, pregatirea fortei de munca pe baza de contract de scolarizare între unitati de învatamant si agenti economici sau Consilii Locale, pentru ca nu exista un cadru institutional atractiv corespunzator, dar si pentru ca nimeni nu vrea sa se lege la cap fara sa-l doare. Iar aceasta vara fierbinte a anului 2011 ne-a mai dat o lectie: dupa ce n-au promovat BAC-ul nici jumatate dintre absolventii de liceu,adica cei mai buni ar trebui sa presupunem, iata ca ne aflam in fata unei optiuni neasteptate: invatamantul tehnic-ingineresc,facultatile de economie aplicata(cibernetica, finante,contabilitate),arhitectura,constructiile si medicina au luat la admitere 60.000 de bacalaureati (din cei 140.000 potentiali absolventi),majoritatea ocupand locurile finantate de la buget, ba chiar potentiali bursieri.Academia de Studii Economice,spre exemplu, a batut orice record cunoscut vreodata:a inscris la admitere in anul I 11.000 de candidati , la Finante si la Contabilitate fiind 5-6 candidati pe un loc . Pe de alta parte exista si facultati ,in special Universitare , care nu-si pot completa locurile finantate de la buget, in timp ce facultati fara nume si perspectiva,specializate pe invatamant umanist sau cu nume sunatoare,majoritatea private si toate cu taxe grele , sunt suprasolicitate , mai ales ca multe „ s-au orientat”:candidatii care n-au promovat BAC-ul pot aduce diploma in urmatorii doi ani. Ca absolventii liceelor umaniste acum sunt studenti la politehnica,la arhitectura,la finante-contabilitate si cibernetica,acolo unde stiintele exacte abunda iar matematica,fizica,chimia,etc.nu se pot invata peste noapte;sau ca unii analfabeti de nota 1+ la bacalaureat vor sa-si continui stagiul de incultura la facultate ,nu mai are importanta,nu mai intereseaza pe nimeni.
    Nu trebuie sa va mirati,nu va mai puneti intrebari pentru ca raspunsul il stim dar vrem sa ne ascundem de adevar. Exista o criza grava,conceptuala a invatamantului in intreaga lume , iar noi „ ne-am rupt de turma si am luat-o pe miriste” , pentru ca nu vrem sa recunoastem ca suntem toti vinovati:parintii, copii,dascalii,autoritatile guvernamentale.Desi cercetatorii in problemele invatamantului,creativitatii si inovatiei (vezi Sir Ken Robinson) ne atrag atentia ca „ actualul sistem de invatamant public si gratuit a fost conceput,proiectat si structurat pentru o epoca de mult depasita” , respectiv a fost fondat in cultura iluminismului si in circumstantele economice ale revolutiei industriale (sec.XVIII ),fiind condus de un imperativ economic al timpurilor respective si bazat pe un anume model intelectual al gandirii:viziunea iluminista asupra inteligentei, noi n-am facut nimic,nici cel putin sa intelegem fenomenul.Pentru ca acest concept nu s-a adaptat evolutiei omului si societatii din ultimele doua secole,provocand o uriasa discrepanta foarte greu de surmontat,deoarece ea se manifesta printr-un dramatic deficit de atentie al elevilor la cursuri si lipsa capacitatii de concentrare .Tinerii nostri nu mai pot sta intr-o biblioteca,nu mai pot studia o carte de specialitate (a,nu,nici de cultura generala), nu mai invata si nu mai pot invata. Promovarea dintr-o treapta in alta a invatamantului se face „ cu turma”,dus de ape,imputinandu-se la fiecare prag si totul pe bani, pe tot mai multi bani; cu sprijinul a cat mai multe cunostinte (pile)si cu cat mai putine cunostinte invatate. Pai daca am ajuns,asa cum spun observatorii UNESCO despre tara noastra,ca 56% dintre tinerii scoliti (ca mai sunt si analfabeti oficiali) nu inteleg aproape nimic ( sau chiar nimic) dintr-un text de o pagina A4 citita la prima vedere ,cum sa-i facem noi sa invete mai departe despre multimi,functii,algoritme si cate si mai cate ca sa treaca clasa,nu sa faca performanta?
    In ceea ce priveste invatamantul superior,in acelasi ton de care aminteam mai inainte , discrepantele sunt de-a dreptul dramatice,intrucat majoritatea covarsitoare a facultatilor private sunt calate pe invatamant umanist,o caricatura de invatamant economic general(un fel de politica economica primitiva ) si invatamant juridic ( la care se mai adauga facultati si specializari cu nume precum al vulcanului islandez !).Ati vazut facultati private pregatind ingineri veritabili,arhitecti, conteconomisti, experti in contabilitate ,finante, banci,asigurari sau alte institutii financiare, apoi medici, constructori,etc. ?
    Educatia pentru adulti este de 10 ori mai slaba decat media europena, fara ca aceasta situatie sa deranjeze pe cineva. Nu exista un cadru legislativ motivant pentru reconversia profesionala a somerilor. Unitatile de invatamant de stat nu sunt motivate in niciun fel sa intre pe piata furnizorilor de servicii educationale pentru adulti, iar furnizorii privati, in lipsa concurentei, nu sunt performanti. Nu exista eforturi sistematice, institutionalizate, de dezvoltare a educatiei permanente. Conform afirmatiilor ministrului economiei, aproximativ 2,2 milioane de oameni din mediul rural nu pot intra pe piata muncii datorita absentei unei calificari. Nu exista mecanisme credibile pentru validarea educatiei informale si nonformale, prin certificarea conformitatii in raport cu referentiale prestabilite si acceptate de părţile interesate .
    Aceasta este starea generala pe fondul careia noi tot speram sa batem Europa in domeniul educatiei,si inca de o maniera sa le luam locurile de munca si sa-i trimitem pe ei sa faca agricultura in Baragan! Dar,se pare ca inca n-am inteles esentialul : performanta si ancorarea invatamantului in realitate nu se pot face decat pe baze stiintifice,cu profesori-oameni de stiinta si cu foarte multa munca.
    Aceasta este cea mai crancena realitate ,este viata insasi,numai ca ,din pacate , noi si copii nostri nu ne framantam cu astfel de griji. Ne paste un mare dezastru si suntem complici cu totii.Noi nu tinem seama de cum l-am educat in primii ani de viata ; cat poate sau ce inclinatii are copilul ; cum a reusit sa parcurga scoala primara,gimnaziala sau chiar liceul. Nu !(nici nu ne intereseaza ca promovabilitatea bacalaureatului este de 46% ).Noi vrem la facultate,daca se poate una care sa sune frumos (diplomatie,relatii internationale,stiinte politice ),sa fie usoara,sa fie mai scurta si „la distanta”- daca se poate chiar pe langa casa. Ce va invata,ce calificare primeste,n-are importanta pentru ca noi vrem un post de functionar,daca se poate pe langa un sef,ceva ispector sau consilier….si lasa ca vom mai vedea noi cu timpul!. Iar la facultate nu sunt probleme,pentru ca profesorii,oricat de mult si-ar calca pe suflet,trag de ei,inchid ochii si-i dau o nota de trecere;altfel,intr-un invatamant total subfinantat salariul lui de mizerie depinde de taxa „marelui student” care pleaca altfel in alta parte. Si in felul asta,in functie de cati bani are tata , face 2-3 facultati simultan , apoi 2-3 masterate ,toate cu profiluri diferite,devenind apoi atat de „invatat”ca nu poate sa desluseasca ce specialitate,ce meserie are,ce poate face.
    Ce-i de facut?
    Numai ca se va termina si cu armata de functionari publici,secretare,experti si ajutori ai acestora , cu tot ceea ce inneaca administratia si-i toaca banii, se va termina si cu cei care cred ca pot sprijini scaunul cu diploma in mana ,lasand locul specialistului care munceste inovand,care cauta permanent solutii noi pentru ca viitorul este al muncitorului- intelectual sau al intelectualului-om de stiinta care sa aduca valoare noua nu sa o consume pe cea creata de altii. Mulţi oameni confundă neimplinirile lor cu destinul. Destinul nu este legat de noroc; este mai degrabă legat de alegere. Nu este un lucru pe care trebuie să-l aştepţi; este un lucru ce trebuie realizat prin buna alegere si foarte multa munca.
    Ei,asta este problema fundamentala a invatamantului : care este tipul optim de invatamant in stare sa-i pregateasca pe tinerii nostri pentru astfel de slujbe ,de specialisti polivalenti,de lucratori independenti? Profesorul Alan Blinder de la Universitatea Princeton are o atitudine ferma:” este evident ca Statele Unite si alte natiuni bogate vor trebui sa transforme sistemele de invatamant astfel incat sa produca lucratori potriviti pentru slujbele care vor exista efectiv in societatile lor…Simpla furnizare a unor studii mai ample ar fi,probabil,un lucru bun per ansamblu,mai ales daca forta de munca bine instruita ar fi si mai flexibila si ar face fata mai bine activitatii nestandardizate si schimbarii tipurilor de slujba.Dar este departe de a fi un panaceu….Pe viitor,modul in care ne educam copii s-ar putea dovedi mai important decat ce si cum ii invatam!”.

    Intr-o astfel de conjuncture este firesc sa ne punem si alte intrebari mai directe,mai dure: cum arata “ educatia optima” de care au nevoie tinerii ca sa se pregateasca pentru locurile de munca ale ale acestui secol?; cum sa procedam ; care este lucrul optim de facut , ce resurse ne trebuiesc pentru aceasta ?.
    Eu cred acum ca lucrurile se pun altfel,ca nu ma mai intereseaza ce cursuri si specialitati vor fi urmate, ci mai degraba ce seturi anumite de aptitudini si atitudini vor trebui dezvoltate pentru ca posesorul lor sa fie specialistul perfect intr-un anume domeniu , capabil sa gaseasca usor calea de urmat spre un alt domeniu invecinat sau mai performant , in functie de cerintele tehnicii,productiei,administratiei , toate aflate intr-o efervescenta si perfectionare ametitoare..
    Sa incerc a le sintetiza:
    1. Prima si cea mai importanta aptitudine care se cere dezvoltata in viitoarea societate este capacitatea de “ a invata cum sa inveti” , de a absorbi in permanenta, de a invata pe cont propriu modalitatile noi de a face lucruri vechi sau modalitati noi de a face lucruri noi . Este o aptitudine pe care trebuie s-o cultive orice lucrator intr-o epoca in care multe slujbe sunt expuse in mod constant digitizarii – partial sau integral – si externalizarii,si in care slujbele noi si chiar ramuri intregi de activitate sunt mixate cu tot mai mare viteza.Intr-o astfel de lume,ceea ce va diferentia doua personae intre ele va fi nu atat ceea ce stiu sa faca deja, ci cat de bine stiu sa invete in continuare.Deoarece ceea ce stim deja sa facem va deveni depasit,perimat mai repede decat credeam. De altfel ,este foarte elocvent ca nu trebuie „sa inveti in practica” sau ca „in practica este altfel”pentru ca risti sa ramai un meserias care invata sa faca ceea ce facea si cel dinaintea ta. Adica omul comunei primitive care a „inventat”focul frecand pana la exasperare , doua bete, nu insemneaza ca si astazi.trebuie sa aprindem havana cu focul produs pe aceeasi cale.Progresul inseamna,de fiecare data,schimbarea drumului,schimbarea metodelor pentru ca numai asa facem loc progresului. Nu uitati ce spunea Grahan Bell :“Niciodata sa nu mergi pe un drum batatorit, caci el te conduce doar acolo unde au fost si ceilalti.”
    NOTA : Luati aminte la maxima lui Luca „ Nu confundati stiinta cu teoria sau cu practica : omul de stiinta a inventat chibritrul , desteptul iti face teoria chibritului , in timp ce prostul o aplica practic,fara a o intelege ……si uite asa se face totul scrum „.
    2.Intotdeauna a fost si va fi in continuare un mare avantaj sa resimti pasiune si curiozitate pentru ceva. Eu as completa aceasta aptitudine si as spune ca pasiunea, curiozitatea si perseverenta pentru o anumita slujba,pentru reusita,pentru un domeniu sau chiar un hobi sunt foarte importante.Pentru ca in lumea moderna dispunem de mult mai multe instrumente prin care putem sa ajungem,noi si curiozitatea noastra,mai departe si mai in profunzimea lucrurilor.
    Doc Searls,in „Linux Journal”(28 aprilie 2008) este foarte ferm: „In mileniul III , oportunitatile de studiu sunt nelimitate,chiar daca nu beneficiezi de sprijinul scolii,al guvernului,al bisericii sau al fundatiilor.Multe dintre lucrurile pe care trebuie sa le stii sunt la indemana pe”Web”.In plus mijloacele clasice de studiu si informare sunt fara limite”, numai ca „marea stiinta” a computerului este eclipsata de ignoranta utilizatorilor care „mor”dupa jocuri,filme de groaza sau scene sexi”.
    “E important sa muncesti”, spune profesorul si omul de afaceri Doc Searls , “dar sa fii curios e si mai important. Nimeni nu se straduieste mai mult sa invete decat un tanar curios!” Profesorii nu pot face nici ei minuni.Ei te invata cum sa inveti,cum sa te organizezi,darn u pot invata in locul tau!
    3. Pe cea de a treia aptitudine as denumi-o “Interactioneaza bine cu ceilalti” iar asta inseamna sa-ti fie dragi oamenii,sa te simti confortabil in interactiunea sau in relatiile stabilite cu ceilalti ; sau altfel spus,in lumea profesionala sa ai capacitate bune de comunicare cu colegii ,cu lumea,cu partenerii de afaceri. Evolutia societatii post-2000,ne semnaleaza ca vor aparea o multime de slujbe de mijloc care necesita interactiuni personalizate,calduroase , cu alti oameni – caci tocmai aceste interactiuni personale nu vor putea fi niciodata externalizate sau automatizate si sunt necesare aproape in permanenta intr-un anumit punct al lantului de valori. Profesorul American Alan Blinder a exprimat aceasta ideie in cel mai indraznet mod: “Probabil ca,in ciuda a ceea ce am ajuns sa credem in ultimii ani , capacitatile umane vor deveni mai valoroase decat cele ale calculatoarelor.Pana la urma,s-ar putea ca Pamantul sa nu fie totusi mostenit de tocilarii de la tastatura”.Si spunea asta in anul 2000 si parka a inceput deja sa se vada.
    4. Ultima tema de aceasta natura la care ma opresc as denumi-o “Echilibrarea capului” sau “O noua gandire: trecerea de la era informatiei la era conceptului” (dupa titlul cartii lul Daniel Pink). Ideia cercetatorilor este urmatoarea: emisfera stanga a capului se ocupa de gandirea secventiala,de redare exacta si de analiza ; emisfera dreapta are grija de context,exprimare emotionala si sinteza. Pana deunazi,aptitudinile care au asigurat reusita scolara,profesionala si in afaceri erau caracteristice pentru emisfera stanga. Erau reprezentate de talente liniare,logice,analitice,masurate de examene nationale si etalate cel mai bine de expertii contabili ( T.Friedman). Astazi ele sunt la fel de necesare,dar nu mai sunt de ajuns! Intr-o lume intoarsa cu susul in jos de externalizare,inundata de informatie si sugrumata de atatea optiuni,aptitudinile cele mai importante sunt mai aproape ca spirit de specializarile emisferei drepte –simt artistic, empatie,sinteza , viziune globala,interesul pentru dimensiunea transcendenta.
    In secolul trecut,masinile au dovedit ca pot inlocui muschii omului.In secolul nostrum,tehnologiile diverse dovedesc ca pot fi mai performante decat emisfera stanga:pot executa activitatile secventiale,matematice si de calcul mai repede , mai bine si cu mai mare precizie.Dar,pentru a prospera in aceasta epoca, vom avea nevoie san e suplimentam capacitatile tehnice foarte dezvoltate cu aptitudini care tin de “calitatea conceptului”si de “calitatea contactului”. Calitatea conceptului presupune capacitatea de a crea opera frumoase si emotionale,de a detecta modele si oportunitati,de a spune povesti placute si de a inventa lucruri despre care lumea nici nu-si dadea seama cat ii sunt de necesare. Calitatea contactului presupune capacitatea de a empatiza,de a intelege subtilitatile interactiunilor umane, de a fi fericit cu tine insuti si de a trezi acest sentiment si la altii,de a merge dincolo de cotidian pentru a gasi finalitatea si semnificatia propriei vieti.
    Acum sa facem pasul inapoi si sa reluam lucrurile.Daca societatea post 2011 ne impune sa fim buni colaboratori,speculanti,sintetizatori,creatori de modele,localizatori sau personalizatori,iar aceste noi atitudini ne cer , printre altele , sa invatam cum sa invatam,sa adaugam curiozitate si pasiune muncii noastre,sa interactionam bine cu ceilalti, sa ne dezvoltam capacitatea de sinteza,sa inventam si sa facem totul altfel azi decat ieri , atunci ce inseamna exact toate astea din punctual de vedere al educatiei,al instruirii?
    Raspunsul il stim cu totii dar il ocolim: sa invatam,sa invatam zi si noapte,sa invatam pana vom sti totul mai bine decat predecesorii nostri , sa perfectionam si sa reinventam stiinta si arta invatarii.

    Numai ca nu toti pot face asta:sunt multi pe care nu-I duce capul,pe altii nu-I duce vointa,n-au fost educati de mici in spiritual muncii,vor sa treaca prin viata pacalind-o, pasiunea vietii lor este …..o cumplita lene.Unii merg pana acolo incat cred ca numai “ prostii “ muncesc ,altii au fost inoculati cu moto-ul romanului: “oricat ne-ar plati ei de putin noi suntem in stare sa muncim si mai putin !” Si din pacate sunt din ce in ce mai multi.
    In schimb,eu inteleg ca si voi trebuie sa mancati,asa ca nu va speriati daca va ……sperie efortul invatarii. Societatea are nevoie si de meseriasi nelicentiati ;si sunt atatea meserii frumoase si necesare ,precum si oameni care fac arta din meseria lor . (…retinand insa ca mai sunt si meserii pe care trebuie sa le practice cineva …pentru a trai,dar si pentru noi).
    Eu ma refer in aceasta interventie la acei oameni care isi zic mari functionari,la lucratorii publici,politicieni si administratori toti cu studii superioare,apoi la veritabilii specialisti ; medici,ingineri,conteconomisti, experti,consilieri si manageri,profesori,cercetatori, universitari si oameni de stiinta – cei care inventeaza noul si imping societatea inainte,cei care transforma stiinta in factor de productie.
    Asta nu insemneaza ca-i ignor pe intreprinzatori,pe oamenii de afaceri.Nuuuu ! Dimpotriva ,pentru ei am toata admiratia,iar daca sunt astfel de tineri care au curajul ,intuitia,arta afacerilor in sange, ii indemn sa nu se lase,sa nu pregete pentru ca lumea afacerilor are farmecul ei. Chiar daca trebuie sa mai si inveti,sa mai pui si mana pe carte ,dar satisfactia de a fi propriul tau patron,propriul tau stapan merita si ea sacrificii.
    Dar cocluzia ramane una singura:pana la urma toti trebuie sa invatam. Nu pot totusi sa nu-mi aduc aminte cu durere de urmatorul comentariu:
    « Pe site-ul Camerei Consultantilor Fiscali,o specialista in fiscalitatea incerca sa demonstreze ca ea,cu scoala medie si calificata la locul de munca,stie mai multa contabilitate decat unul cu studii superioare,si ca atunci cand face ea controale fiscale pe bilant sefii o apreciaza “. Si poate sa aibe dreptate,pentru ca in domeniul asta am intalnit atata ignoranta si inca incepand de la varful finantelor , si o simtim in fiecare zi intr-o tara in care nu se reuseste incasarea obligatiilor fiscale cuvenite bugetului decat in proportie de 78-80% .Iar arieratele se folosesc de rauplatnici in scopuri speculative.
    (In ignoranta acestei fiscaliste,daca as incerca s-o intreb: Cine o fi inventat telefonul mobil sau laptopul,Concord-ul sau A-380 , naveta spatiala sau auto Q7, si cate si mai cate? Un muncitor calificat la locul de munca sau licentiatul unei facultati neautorizate care a fost inmatriculat fara sa promoveze BAC-ul? ; as deveni ridicol,asa ca n-o fac!)
    Fara alte comentarii . Daca asta este conceptia noastra (sau a unora) despre stiinta si invatare,despre progresul social,despre dorinta de a face totul pentru ca maine sa ne fie mai bine decat azi, atunci ne meritam cea mai crancena soarta si,probabil ca,treptat, treptat ……ne vom apuca de pascut.Ca,slava Domnului,iarba si balariile cresc singure si pretutindeni.
    P.S. In toata aceasta harababura durereroasa,poate mi s-a parut mai realista dojana unui părinte către fiul lui: „În Spania nu vrei să te duci la cules de căpşuni, în Italia să lucrezi şi tu în construcţii nu vrei să te duci, fotbal nu ştii să joci, manele nu vrei să cânţi… Bine mă, atunci dute dracului si tu la o facultate, eventual la una privată, poate gasesti vreo sectie ascunsa pe aici prin oras… să ajungem şi noi de râsul blocului”!
    N.A. Poate am fost cam dur,pe alocuri cam necrutator in tratarea problemelor,dar asa nu se mai poate.Sunt sute de mii de tineri care epateaza si traiesc intr-un fals desfrau,dar pe seama pensiei parintilor si a bunicilor. Dar pana cand?.Si nu uitati ca incultura si ignoranţa sunt buruieni dăunătoare, pe care dictatorii le pot cultiva printre nătărăii lor, dar pe care nici o democraţie nu şi-o poate permite printre cetăţenii săi , daca vor sa fie oameni. Daca nu,atunci,treptat,treptat,inapoi la pesteri !

    21.08.2011 Supervizare : Clubul Universitarilor Liberi

  2. #2 by bogdan on 19/11/2013 - 2:26

    fi atent. te-ai intrebat de ce nimeni nu are un comentariu la ce ai scris? si cu mare bucurie am citit eu. Asta este tara. As vrea multe sa scriu dar sa o fac doar pentru mine..mai bine ….

    • #3 by succesulpe on 19/11/2013 - 9:38

      Nu, nu m-am intrebat deoarece stiam ca este un subiect care doare pe multi, insa nu va fi citit de nimeni. Si nici nu asteptam ca cineva sa comenteze din doua motive: fie din scarba, fie dintr-un motiv mult mai grav, din teama…
      M-am folosit de acest articol, doar ca sa arat care sunt motivele pentru care este foarte greu sa ai un loc de munca acum, sau de acum inainte, si ca cititorul sa incerce sa gaseasca singur solutii persoanale, pentru a iesi din acest labirint. Iti multumesc pentru comentariu si sper sa gasesti aici si alte subiecte pe care m-as bucura sa vrei sa le comentezi.

Puteti lasa un comentariu ...

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: