Dansul contemporan – Butoh sau poate nu?

Mersul pe acelasi drum batatorit de altii inseamna intotdeauna ajungerea in acelasi punct. Este important sa stii sau sa ai inspiratia cand sa parasesti acest drum, pentru a incerca ceva nou. Este de stiut ca au obtinut succesul numai cei care au avut curajul sa mearga pe un drum nou. Omul din fire este o fiinta curioasa care si mai mult, se plictiseste repede. El doreste intotdeauna ceva nou si este capabil sa plateasca mult pentru a-l avea…
Totul a pornit de la un documentar la care m-am oprit cu totul intamplator, schimband canalele TV, in cautare de altceva,
cand atentia mi-a fost atrasa de prim-planul cefei rase a unui barbat, vorbind o limba asiatica pe un ton relativ jos care da indicatii de coregrafie unui grup de siluete albe, defocalizate, aflate in planul secund.
Le vorbea despre o readucere-aminte a miscarilor „de acum un an” dar nu prin efortul ratiunii ci prin apel la memoria trupului. Coregraful era Ushio Amagatsu, iar trupa de dans, Sankai Juku
Ma aflam in fata unei experiente vizuale inedite numita Butoh.
Stilul promovat de acest curent, relativ nou in dansul contemporan, frapeaza prin miscarea hiper-controlata. Temele propuse sunt de multe ori greu de inteles fara o explicatie prealabila iar imaginea este de cele mai multe ori grotesca.
Succesul punerii in scena depinde de talentul coregrafului de a explica dar si de capacitatea dansatorului de a intelege. Una dintre teme propunea miscarea unei marionete ghidata de papusarul care la randul lui este marioneta altuia. Cheia intelegerii miscarii a fost urmatoarea: sustinerea capului si a coloanei printr-un fir imaginar, cu relaxare totala a muschilor.
Punerea in scena a fost pe masura talentului recunoscut al trupei Sankai Juku.
Documentarul s-a incheiat provocand la o mai amanuntita documentare asupra subiectului, care in final a condus la o fericita confuzie de stil. Asa am dat de Lin Chen Lee.
Thailandeza Lin Chen Lee ne propune un spectacol cu o coregrafie de performanta, care se constitue intr-un melange in care coexista laolalta omul, spiritul si dumnezeirea, dansatorii exprimand in acelasi timp, putere, calm si liniste, spectacolul fiind o invitatie la meditatie.
Sa ii urmarim in “Anthem to Fading Flowers”:

Anunțuri

  1. Risc un comentariu de pe pozitia de „profan” in domeniu. De cele mai multe ori gustul pentru arta este nativ (te nasti cu o anumita inclinatie catre… si ai deja capacitatea de a o recunoaste si aprecia), dar poate fi si educat pentru a ti se releva. Arta, dupa mine, are rolul de a descoperi frumusetea ascunsa. Ok, sunt de acord, termenul de frumusete nu corespunde in arta, intotdeauna cu notiunea general inteleasa astfel. Exista si o estetica a uratului. Nu cred ca e nevoie sa dau exemple. 🙂 Revenind la subiect, daca acestei coregrafii nu i s-ar fi dat titlul „Anthem to fading flower”, m-as fi limitat doar la sentimentul de admiratie indus de tehnica inedita de dans si de imagine, insa n-as fi inteles sensul ascuns al acesteia. Floarea care se vestejeste… Ati privit vreodata o astfel de filmare care sa redea in citeva zeci de secunde moartea unei flori? Si-atunci am inteles…

    • Credeam ca acest articol mai vechi al meu va trece neremarcat . Fiecare din posturile mele sunt unice si nu le repet. Ma bucur ca l-ai descoperit si ti-a placut. Dupa ce am urmarit documentarul cu trupa de dans Sankai Juku, mi-am spus ca acest lucru trebuie spus si celorlalti. M-am documentat si am scris.

***********************************************************************************************************************************************

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: