Cea mai buna voce feminina

Cu siguranta ca putini dintre noi ne-am intrebat care este cantareata cu cea mai buna voce din lume.
Si atunci cand intreb asta ma refer strict la vocea care acopera cel mai mare spectru vocal pe care este capabil sa il reproduca. Ideea mi-a venit ascultand una dintre piesele lui Tarja Turunen

Tarja Turunen – Sleeping sun

Bineinteles ca imediat mi-a zburat gandul catre o alta preferata a mea, Amy Lee:

Amy Lee – My Immortal

Am comparat apoi vocile altora dintre cele mai bine-cunoscute cantarete din cadrul sub-genului Symphonic Metal, majoritatea dintre ele soprane sau mezzo soprane.
Vibeke Stene, Melissa Ferlaak, Floor Jansen, Simone Simons, Annlouice Loegdlund, Helena Iren Michaelson, Lori Lewis, dar si printre printre vocile cantaretelor de muzica pop si rock
Adele, Beyonce, Whitney Houston, Celine Dion, Alicia Keys, Jessie J, P!nk, Nicole Scherzinger, Christina Aguilera, Mariah Carey.
Pentru a intelege ce vreau sa spun, trebuie sa va bat capul cu ceva teorie:
In muzica totul se imparte pe octave. Fiecare octava incepe cu Do de jos si continua cu note, pana la Do de sus.
Claviatura oricarui pian de concert acopera 88 de note, adica sapte octave si ceva. Notatiile notelor pe care le veti vedea mai departe (stiu ca va intereseaza de nu se mai poate) corespund notatiei americane a notelor, echivalenta lor fiind urmatoarea:

C=DO
C#(Db)=DO# (RE b)
D=RE
D# (Eb)=RE# (MI b)
E=MI
F=FA
F# (Gb)=FA# (SOL b)
G=SOL
G# (Hb)=SOL# (LA b)
A=La
A# (Bb)=LA# (SI b)
B=SI
C=DO

Adica ceva de genul asta:

pian1

unde clapele albe corespund notelor intregi, iar cele negre corespund diezilor sau bemolilor. Cifra care urmeaza reprezinta numarul octavei din care face parte nota. Simplu nu?
Odata ce am lamurit treburile astea, daca inca nu v-ati plictisit, puteti urmari performantele vocale ale catorva dintre cele mai bune voci. Am avut norocul de a gasi materiale video ale unor alti pasionati de muzica:

Tarja Turunen’s Best Vocal Efforts

Amy Lee Vocal Range Eb3-E6

Mariah Carey’s 5 Octave Vocal Range (Live G#2-G#7)

Celine Dion’s Live Vocal Range: B2-C#6

Rezultatele sunt exprimate grafic in imaginea de mai jos:
pian22

Dincolo de atata urlatura, trebuie sa recunoastem  o munca incredibila in cultivarea acestor voci. Efectul acestor performante se simte prin libertatea de exprimare sonora, pe care o gasesti numai la marile cantarete.
Sa nu va mai aud vorbindu-mi despre Delia, Alexandra Stan sau Simona Nae😆

Update: Dupa numarul de comentarii, cred ca am starnit ceva pasiuni.🙂
Multumesc foarte mult tuturor celor care au comentat mai jos, pe marginea articolului de mai sus.


, , ,

  1. #1 by 9 on 11/11/2013 - 22:43

    Si uite asa se adevereste inca o data ca nu-i frumos ce-i frumos, e frumos ce-ti place. Si mie imi place

    si

    • #2 by succesulpe on 12/11/2013 - 21:45

      Si eu le apreciez la fel de mult pe amandoua. Nu puneam in discutie talentul interpretei ci doar un aspect legat de cea mai mare intindere spectrala a vocii unei cantarete. Asa ca nu tine aia cu frumosu`si placutu`😆

      • #3 by 9 on 12/11/2013 - 21:49

        Ei, na! Tocmai citeam ce ai mai raspuns.🙂 Arta tine de modul in care reusesti sa transmiti ceva celorlalti. Nu tine de antrenament si exercitiu, sau poate ca tine un pic, dar asta nu inseamna ca e arta. Important e talentul si modul in care stii sa ti/l pui in valoare.🙂

      • #4 by succesulpe on 12/11/2013 - 21:51

        Doar n-o sa ma cert cu tine acu`😆
        Ai idee cate ore exerseaza un cantaret inaintea unui concert. Cate zeci de schite face un pictor pana cand reuseste sa dea o anumita expresie sau gest al unui personaj, cate ore lucreaza un actor sub supravegherea unui regizor. Cate ore de reluare a acelorasi pasi pana la desavarsirea miscarii unei balerine ? Eh, mai zi ceva🙂

      • #5 by 9 on 12/11/2013 - 21:56

        Doamne fereste!🙂 Nici eu nu doresc sa ma cert cu nimeni. Consider doar ca o discutie chiar daca e in contradictoriu poate fi constructiva atunci cand ai argumente si le prezinti.🙂
        Scuze daca am parut bataioasa. Nu sunt, doar ca imi place sa/mi expun parerea, chiar daca nu e la fel cu a celorlalti. Ş=

      • #6 by succesulpe on 12/11/2013 - 22:00

        No, acu citeste si alea cu argumentele 🙂

      • #7 by 9 on 12/11/2013 - 22:24

        Da, crede-ma ca stiu si respect acele ore muncite ale lor, dar consider ca fara acea sclipire de talent…sa nu spun geniu, munca lor e doar… mediocra.
        Scuza-ma daca am cam exagerat in aceasta discutie. Uneori par prea patimasa in discutii.🙂

      • #8 by succesulpe on 13/11/2013 - 7:08

        Absolut adevarat ceea ce spui. Am subliniat incontinuu in aproape toate posturile mele importanta talentului nativ. O dovada poate fi una dintre cele mai noi postari.La fel de adevarat este ca orice fel de talent care nu este desavarsit prin studiu si munca se pierde.
        In fiecare din posturile mele la sectiunea Succesul in pictura, spre exemplu, am subliniat atat existenta talentului cat si a studiilor efectuate in sensul desavarsirii a ceea ce natura a daruit.
        Iti multumesc mult ca ai pus in discutie acest aspect si mi-ai dat si mie posibilitatea de a lamuri cateva lucruri🙂

      • #9 by succesulpe on 13/11/2013 - 19:21

        Imi fac placere discutiile. Aici este locul potrivit unde sa le facem. Te astept intotdeauna pe tine si pe oricare dintre cititorii mei sa veniti cu completari si observatii pertinente pe marginea materialelor pe care le scriu.
        Si nu uita, ca eu nu am sa fiu de acord niciodata cu ideea ca talent fara munca egal succes. De asta sunt aici🙂

      • #10 by 9 on 13/11/2013 - 19:25

        I-as spune talent si pasiune egal succes, dar nu vreau sa te mai supar.🙂🙂

      • #11 by succesulpe on 13/11/2013 - 19:28

        Inteleapta vorba 🙂

  2. #12 by Mirela on 11/11/2013 - 22:50

    Care Delia, care Alexandra sau Simona ?😆
    Recunosc, de Tarja nu auzisem, mai aflam cate ceva in fiecare zi.

  3. #13 by krab607 on 12/11/2013 - 7:05

    Concluzia :”Nu-i frumos ce-i frumos, e frumos ce-mi place mie.” Şi după modelul ăstora mici de astăzi, zic şi eu : Tarja rulz!😆

  4. #14 by Dan on 12/11/2013 - 11:43

    „Întinderea” vocală nu cred să fie criteriul esențial în aprecierea unei voci „bune”. Sigur, facem ochii mari, ne crăcănăm a uimire, ăia mai evlavioșii facem și-o cruce- două, dar cam atât. La urma urmei mult timp Paganini a fost considerat cel mai mare vilonist ever și parte a pieselor pe care le cânta el nu mai puteau fi cântate de nimeni. Apoi s-a descoperit că suferea de o boală a degetelor care-i permitea să le lăbărțeze mult peste ceea ce un om obișnuit ar fi putut s-o facă.

    • #15 by succesulpe on 12/11/2013 - 20:51

      Exact, aici vorbesc despre performanta si nu despre cat de mult ne place unul sau altul. Exprimarea vocala intr-un spectru atat de larg, da libertatea de a face orice cu vocea, asa cum un alergator antrenat continuu are o rezistenta si o elasticitate ce ii permite sa alerge la proba de maraton in mod natural, fara a depune foarte mult efort.
      Aici eu vorbesc despre antrenament si performante. Vorbesc despre munca sustinuta pentru performanta.Nu poti sa nu sesizezi diferentele dintre o voce antrenata continuu prin exercitii vocale, ce inseamna dozarea respiratiei, dictie, frazare, intonatie etc, si pataflidele astea de-si pun fustele-n cap pentru ca sa se faca remarcate. In materie de voce nu exista sa-ti creasca ceva in gat sau oriunde in alta parte. Inseamna munca , talent innascut, disponibilitate anatomica si inca multe altele. Ma gandesc care ar mai putea fi criteriile de apreciere pentru o voce buna.

  5. #16 by Camelia - Nicorina Edu on 12/11/2013 - 12:55

    Felicitari pentru articol!

    • #17 by succesulpe on 12/11/2013 - 20:52

      Iti multumesc Camelia. A fost un gand pe care l-am pus in opera. Poate foloseste cuiva🙂

  6. #18 by Iustina D on 12/11/2013 - 16:01

    Tarja, fara doar si poate!
    Parerea mea😉

    • #19 by succesulpe on 12/11/2013 - 20:55

      Se prea poate ca aprecierea noastra sa fie usor subiectiva, poate datorita unei anumite deschideri si spre un alt gen de muzica🙂

  7. #20 by Cristian on 12/11/2013 - 18:36

    -Interesant ce faci tu prin acest articol , deci vreau sa o spun cu voce tare , deocamdata scriu Mriah Carey , este dragostea vietii mele , atit de mult imi place , felicitari pentru acest articol , si important este ce ne place nu ce va place .

    • #21 by succesulpe on 12/11/2013 - 21:30

      Mariah Carey dupa cum se vede, se detaseaza lejer de celelalte cantarete, luate in consideratie in aceasta analiza, din punctul de vedere al intinderii vocale. Analiza nu este foarte riguroasa deoarece am luat spre analiza cantarete ale doua genuri muzicale diferite.
      O alta observatie. In ce priveste instrumentele muzicale, acestea genereaza sunete cu calitati diferite, chiar daca ele emit aceeasi nota.
      Frecventa principala, sau fundamentala, este aceeasi in fiecare caz, dar pe langa aceasta, apar si alte vibratii proprii diferite de la un instrument la altul, lucru care ii da o personalitate specifica.
      Aceste vibratii secundare sunt numite armonici reprezintand un numar intreg de multipli ai frecventei fundamentale.
      Acelasi lucru se poate spune despre vocea umana. Fiecare cantaret reproduce aceeasi nota muzicala insa timbrul sau tonalitatea vocii sale este aproape unic, ce il diferentiaza de alti cantareti.
      Sa ne amintim ca sunt milioane de viori in lume insa numai cateva sunt Stradivarius.

      • #22 by Cristian on 12/11/2013 - 21:54

        Asa este

  8. #23 by La Petite Fille de la Mer-july on 13/11/2013 - 9:04

    Barbra Streisand, imi pare cea care poate ,,ataca,, orice registru vocal . Interesanta cercetare !

    • #24 by succesulpe on 13/11/2013 - 18:56

      Barbara Streisand are o voce care se incadreaza intre limitele C3-Bb5. Nu este asa ca ar parea ca disponibilitatile sale vocale sunt mai mari decat ale celor luate in studiu? In rest si eu o apreciez foarte mult pe Barbara. Multumesc pentru comentariu. Pentru comparatia solicitata de tine, am modificat graficul comparativ!

  9. #25 by Andreotti on 13/11/2013 - 17:36

    Să știi totuși că singura voce feminină care a acoperit mai mult de 4 octave este soprana peruviană Yma Sumac. Asta din punct de vedere tehnic, al ambitusului vocal…nu Mariah Carey. Nu a atins nimeni, cred, cinci octave…nici măcar Trăistariu care acoperă totuși 4 octave:)
    Eu prefer vocile joase…a la Concha Buika😛

    • #26 by succesulpe on 13/11/2013 - 19:05

      Vocea lui Yma Sumac acopera un spectru vocal in limitele B2 – C#7. Urmarind graficul se pot vedea diferentele despre care discutam🙂

  10. #27 by monicasicoe on 14/11/2013 - 21:45

    nu stiu daca e cea mai buna dar imi place enorm vocea lui Tarja Turunen. multumesc ca mi-ai reamintit

    • #28 by succesulpe on 15/11/2013 - 20:54

      Suntem aici tocmai pentru a evidentia excelenta. Si eu iti multumesc pentru opinie🙂

  11. #29 by tasedano on 03/03/2014 - 23:52

    Spre surprinderea mea vad ca lipseste cu desavarsire o voce care poate concura cu lejeritate cu oricare dintre cele enumerate de tine mai sus, Lara Fabian. Al ei Adagio este un test serios pentru oricare voce cu pretentii si ma tem ca multe din cele din lista ta ar cadea testul…In rest ce sa spun, Tarja se detaseaza clar de celelalte prin performantele vocale de exceptie.

    • #30 by succesulpe on 04/03/2014 - 21:26

      Te rog sa imi ierti omisiunea. Datele care le avem despre vocea lui Lara Fabian, o incadreaza in acelasi registru vocal cu Amy Lee (Eb3 – G#6), a carei spectru vocal este figurat in graficul postat.🙂 Iti multumesc pentru comentariu.

  12. #31 by Gh Andrei on 16/08/2014 - 19:59

    Vitas acopera 5 octave🙂 Dupa parerea mea este cea mai buna voce din lume

    • #32 by succesulpe on 17/08/2014 - 7:22

      Contratenorul rus Vitali Vladasovici Graciov sau Vitas pare a fi un… barbat. Eu vorbeam aici despre voci feminine🙂

Puteti lasa un comentariu ...

