Ce sa da si ce sa nu

Dupa 300 de pagini din cartea „Studiul China” in care sunt aduse numeroase dovezi ale efectelor oarecum nocive, ale unei alimentatii care noua ni se pare normala, autorul ei, Colin Campbell, despre care am amintit in articolul Proteine si aminoacizi, vine sa ne expuna cateva principiii de baza, pe care le considera importante pentru asigurarea unei diete alimentare sanatoase:

  1. Nutritia reprezinta actiunea combinata a nenumarate substante continute in alimente dar si a celor din organismul nostru: microelemete, minerale, vitamine, acizi grasi, aminoacizi, etc.

Mecanisme complexe de control decid unde este nevoie sa ajunga fiecare substanta rezultata in urma reactiilor chimice complexe care au loc dupa momentul in care acestea sunt procesate in tractul nostru digestiv. Unui organism sanatos, tot ce nu este util intr-un moment oarecare, va fi ignorat. Daca mecanismele de autoreglare ii sunt date peste cap, atunci incep problemele.

  1. Suplimentele alimentare nu sunt un panaceu pentru o buna stare de sanatate.

Substantele izolate luate sub forma de suplimente, sacrifica sanatatea noastra pe termen lung pentru un castig pe termen scurt si au un rezultat benefic numai pentru industria de profil.

  1. Nu exista substante in produsele de origine animala care sa nu se regaseasca in cele de origine vegetala, care si sunt si superioare calitativ.

Asta se datoreaza faptului ca cele de origine vegetala contin in plus antioxidanti, fibre si minerale, componente pe care nu le gasim in cele de origine animala.

Preluasem in articolul anterior, ideea ca organismul nostru are nevoie de substante pe care el nu le si poate produce singur si pe care trebuie sa le obtina dintr-o sursa exterioara. Este dat c a si contraexemplu, colesterolului pe care nu este nevoie sa il luam dintr-o sursa exterioara pentru ca el poate fi si este produs de organismul nostru in mod natural, deci este considerat o substanta nutritiva neesentiala.
O simpla cercetare arata ca alimentele de origine animala contin colesterol, vitamina A , E si B12. Primele trei compenente le sintetizeaza organismul nostru in mod natural. Singura vitamina B12 este importanta si necesara, insa plantele crescute pe un sol sanatos, o contin in cantitate mare.

  1. Originea fiecarei boli este in codul nostru genetic.

Fiecare avem predispozitie pentru riscuri de boala. Insa dieta alimentara stabileste care gena este activata. Experti din lumea intreaga, incearca sa gaseasca genele raspunzatoare de boli. Se pare insa ca daca nu sunt activate, genele nu au nici un efect negativ asupra starii de sanatate. Ce anume le activeaza? Mediul exterior si alimentatia. Rezultatele studiilor prezentate in si volumul “Studiul China” demonstreaza ca aportul bogat de proteine de origine animala pot conduce la activarea cancerului. Asa se poate intampla ca doi indivizi cu gene asemanatoare insa avand obiceiuri alimentare diferite, pot sa nu sufere de boli asemanatoare. Alimentatia corecta este raspunzatoare de o calitate buna a vietii si a sanatatii.

  1. O alimetatie corespunzatoare poate preveni sau stopa dezvoltarea unei boli

Bolile au nevoie de mult timp pentru a se dezvolta si manifesta. Dupa momentul descoperirii, o dieta corespunzatoare poate conduce la regresul bolii, fie ea cardiovasculara, obezitate sau chiar diabet, incat o persoana poate sa revina la o viata normala, fara medicamente, atata timp cat il ajutam sau macar sa nu ii facem rau in continuare pentru ca organismul nostru are capacitatea de a se autorepara. Cele mai cumplite boili sunt insa cele autoimune in care organismul se intoarce impotriva lui insusi iar procesul devine de neoprit. Cu hotarare si putin spirit de prevedere o alimentatie corecta are un rol esential in evitarea dezvoltarii unor boli.

  1. O alimetatie corecta imbunatateste starea de sanatate in toate domeniile existentei noastre.

Se vorbeste tot mai mult despre medicina holistica, care ne spune ca boala nu se reduce la un dezechilibru de natura chimica sau la o perturbare la nivel celular ci incepe la nivel psihic si emotional, cu mult inainte ca sa se manifeste in corpul fizic. Procesul de imbolnavire, cat si cel de vindecare trebuie intelese in ansamblul lor dar nu tebuie exclusa din calcul si influenta categorica a alimentatiei care joaca un rol esential.

Ce trebuie sa mancam?
Autorul cartii recomanda o alimentatie complet vegetariana bazata pe alimente integrale, si reducerea la minimum a consumului de alimente rafinate, sare si grasimi si doar ocazional, suplimente bogate in vitamina B12 si vitamina D, pentru persoanele care stau mai mult in casa.
Un tabel cu fructe si legume, boabe si semnite, ciuperci si nuci, alune dar si cereale integrale aflate in paine, completeaza capitolul.

Ce trebuie exclus din alimentatie?
Carbohidratii rafinati: paste fainoase, painea alba, zaharul, dulciurile si produse de patiserie, uleiurile vegetale de porumb, de arahide sau de masline. Sortimente de peste ca somonul, codul sau tonul. Carnea sub forma de biftec, antricot, hamburgherii , chiftelele, untura in general. Carnea de pasare, pui sau curca. Produsele lactate ca branza, lapte iaurt. Oualele si produsele cu continut mare de oua. Daca imi este permis sa fac o gluma… cam tot ce este mai bun pe lumea asta.

Din precautie fata de unii cititori, autorul nu interzice totusi folosirea unor cantitati mici de astfel de alimente in dieta zilnica, insa in linii generale lasa sa se  inteleaga ca trebuie evitate.

Pentru a face o astfel de schimbare insa procesul de alimentatie trebuie privit putin mai diferit, iar a face traba pe jumatate mai mult incurca decat foloseste.

A renunta la bucuriile unei alimentatii bogate in favoarea unei alimentatii “cu frunze” nu se face usor, mai ales daca asta nu se doreste a fi pe termen scurt.  Pentru multi dintre noi este absolut imposibil de facut asa ceva, mai ales daca ne cladim dieta pe regula generala ca “ Cea mai buna leguma-i porcul”.

Partea proasta este ca recurgem intotdeauna la regimul alimentar atunci cand nu mai este nimic de facut si boala este ajunsa intr-un stadiu avansat. Insa atunci, la ce bun?

Autorul cartii insista sa ne acordam o luna de zile de a incerca o astfel de alimentatie si pentru ai vedea beneficiile.

Cine sunt cei care nu ne lasa sa facem revolutie in alimentatia noastra? Inertia, obiceiurile culinare ale regiunii, ale familiei, ale prietenilor, colosii industriali care aduna profit de multe miliarde anual, dar si a companiile de medicamente care par ca lucreaza impreuna, mana in mana: mananca mult apoi ia un digestiv, esti constipat, ia laxativ, transpiri ca un caine, cumpara deodorant care astupa porii, se umfla ceva in tine mergi la medic, cumpara medicamentele de pe reteta, revino la analize, lasa bani in plic. Completati voi …

***********************************************************************************************************************************************

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: