Despre viata cu prof.univ.dr. C.M.Dragan

Poti sa capeti o experienta de viata prin propriile incercari si esecuri, este mai intelept sa inveti din experienta altora sau urmarind evolutia unor oameni de succes.
Spatiul paginii este dedicat scrierilor tuturor celor care aveti un cuvant de spus si a caror cunostinte si experienta vreti sa o impartasiti noua tuturor, lucru pentru care va multumesc.
Imi faceti o deodebita onoare sa primesc gandurile dumneavostra si sa le asez in acest spatiu cu increderea ca multi dintre cititorii mei se vor indrepta catre citirea si luarea lor aminte.

Anunțuri

  1. C.M. EUROLEUL

    PERSEVERENTA SI VIATA.
    Anumite reguli fundamentale ale vietii ne-au invatat parintii si dascalii, le-am invatat singuri, ne-am confruntat cu ele. Dar, pentru multi, cred ca un pachet dintre acestea ar trebui sistematizat (mai ales ca sunt prea putini cei care au curajul sa-l studieze pe Confucius). Sa incercam, deci, sa vedem esentialul:
    – Trebuie sa stii sa perseverezi pentru a ajunge la echilibru.
    – Trebuie sa fii echilibrat pentru a avea posibilitatea sa examinezi cu calm si limpezime.
    – Trebuie sa examinezi cu calm si vedere clara pentru a ajunge la liniste, la incredere.
    – Trebuie sa fi obtinut linistea, increderea, pentru a discerne esentialul lucrurilor:
    – Cand se discerne esentialul lucrurilor, se poate atinge scopul.
    Odata scopul atins, nu te opri, persevereaza, incearca sa fii tu insuti mai bun si sa realizezi lucruri mai bune. Asa poti sa ajungi la stadiul de a fi tu insuti multumit de tine si asta este un important pas inainte. cmdragan

    • Am asteptat un raspuns din partea cititorilor, interesantei „provocari” lansate de d-voastra domnule cmdragan, in comentariu.
      Se pare ca singurul “provocat” este cel care constata ca, la drama lumii acesteia, se adauga printre altele si lipsa oricarei vointe, de evolutie personala, singurele repere de interes individual, fiind cele legate de “agoniseala” in plan material si traiul in huzur, lipsit de orice fel de efort si responsabilitate.
      Din pacate, aceasta este deocamdata, directia in care se indreapta, perseverenta fiecaruia.
      Dar chiar si asa fiind, nici macar aceasta nu este insotita de un plan jalonat de obiective precise si cu termene de finalizare.
      Desigur, putini sunt aceia care au o educatie in acest sens dar si mai putini sunt cei care stiu ca, daca vrei sa fii cel mai bun, acest lucru se invata…
      Pentru cei care nu sunt dispusi sa faca efortul de a fi mai buni, sau mai rau, nici macar nu au un deziderat in viata, articolele publicate aici ar putea sa ofere scanteia dorintei devenirii.

      Este oare oportun a aminti aici ca pentru cel care nu si-a definit inca scopul existentei sale, nu poate exista un obiectiv de atins si individul, nu face decat sa numere: orele pana la terminarea programului, zilele pana la week-end, iar nisipul din clepsidra vietii i se scurge, intr-o continua asteptare a cate ceva ?

      • Draga Domnule,
        Sambata 30 martie 2013 s-au implinit 100 de ani de la infiintarea „Academiei de Inalte Studii Comerciale si Industriale”, actuala Academie de Studii Economice. Din toti acesti ani, eu am slujit aceasta prestigioasa scoala 52 de ani, pornind de la preparator si parcurgand totul, pas cu pas pana la cel de membru coresp.al Academiei. Deci o mare parte din viata am invatat si i-am invatat si pe altii tot ce a insemnat partea mai severa a economiei:contabilitate; finante, banci, asigurari, audit, control financiar si expertiza contabila, analiza si calculatie. Si am facut-o cu drag si pasiune idiferent de marimea salariului.
        Si acum ce sa fac? Sa stau pasiv. Imi este greu, asa ca va rog sa-mi scuzati interventiile Cm.

      • Este o onoare pentru mine sa astern gandurile si sfaturile dumneavoastra, in paginile mele si vreau sa cred ca pot vorbi astfel si in numele cititorilor mei , care simt nevoia unui sprijin competent si a unui model de urmat. De aceea nu pot decat sa va multumesc pentru interventiile dumneavoastra la problemele pe care le ridica multi dintre cei care ne citesc, sprijinindu-ma in acest demers al meu de a incuraja pe cei care au nevoie de un mic impuls in a-si lua viata in propriile maini.

  2. DE LA SLUJBAS LA RENTIER

    C.M.Dragan: Sunt intru totul de acord cu dvs. si vin acum cu un prim punct de vedere.
    Exista o serie de lucruri elementare cu care omul se naste si le face din instinct, dar pentru a multiplica efectul lor este necesara o anumita invatare, dar si valorificarea darului pe care-l are omul de a fi o fiinta rationala. Intre acestea piatra unghiulara o reprezinta si „capitalul” in calitatea sa de factor de productie si forta motrice a societatii. Numai ca din toate acestea nimic nu se misca fara munca si cu cat muncesti mai mult cu atat sansele tale sporesc. De aceea incep acest compendiu cu cateva sfaturi elementare:
    – Apucativa de munca si munciti pana o sa constatati ca va place munca!
    – Cand veti constata placerea muncii ea va trebui cultivata, dezvoltata si amplificata prin invatarea meseriei pana in toate secretele ei.
    – Invatati continuu si cat mai profund, invatati pana veti constata ca munca voastra este mai productiva, mai rentabila, mai cautata si, implicit mai bine platita.
    – Acum veti constata ca ati inceput sa castigati mai bine si va creste increderea in voi.
    – Pe masura ce castigati, puneti o particica deoparte, in fiecare luna, la fiecare salariu si nu va atingeti de ea.
    – Dupa ce a inceput sa se adune, acolo la nivelul a 2-3 salarii, ocupati-va de ea si puneti-o la munca sa produca.
    – Faceti din ea plasamente, depozite bancare, speculati la bursa, imprumutati-o si altora dar cu incredere (garantie) si dobanda rezonabila.
    – Nu consumati castigul ci capitalizati-l, nu va opriti din economisirea salariului.
    – Nu aruncati cu banii in vant, pe nimicuri, pe mofturi, pe grandomanie.
    Incet, incet se formeaza un “capital”, mic la inceput, dar care incepe sa creasca singur pentru ca el produce, iar daca-l mai ajutati putin, procesul se accelereaza.
    Chiar si oamenii cu venituri mai modeste incep sa acumuleze astfel capital si acest capital produce pentru toata lumea.
    Dupa 5 ani veti constata ca nu mai trebuie stransa cureaua deoarece acel capital va mai aduce un salariu pe an, dupa 8 ani va aduce 2 salarii, dupa 20 de ani va va aduce 8 salarii pe an, iar dupa 25 de ani va va aduce dividende egale cu 12 salarii anuale. Acum sunteti capitalist-rentier si puteti trai „taind cupoane” (adica din ceea ce produce capitalul).
    Dar va asigur ca odata ajunsi aici nu va veti putea opri ci va veti mobiliza sa faca la fel si familia si copii pentru ca viata dvs.se va schimba.
    05.03.2013

    Sarbatoare la Academie
    ACADEMIA ROMANA
    SECTIA DE ŞTIINTE ECONOMICE, JURIDICE SISOCIOLOGIE
    În ziua de 9 august 2013, în Aula Academiei Române, sdesfăşurat sărbătorirea profesorului Constantin M.Dragan, membru de onoare al Academiei , cu prilejul aniversarii zilei sale de nastere si lansarea spre edicare a cartii„Sistemul Conturilor Nationale”.
    INTERVENTII
    •Acad. Ionel Haiduc, preşedintele Academiei Române – Cuvânt de deschidere
    •Acad. Emilian Dobrescu – presedintele institutului de prognoza si modelare economica :”Eu i-am fost conducatorul de doctorat si am curajul sa afirm, ca o jumatate de secol , profesorul Dragan s-a confundat cu tot ce a fost mai modern,mai avansat in contabilitate , fiind deopotriva om de stiinta , expert si practician cu o viziune foarte larga !.Dragan este bijuteria mea cea mai de pret „
    .
    •Acad.Tudorel Postolache, presedintele onorific al Sectiei de Stiiinte economice , juridice si sociologie : „ Inca de pe vremea studentiei a dovedit ca este cel mai bun!. In 1966 cand a venit la Academia de Stiinte Sociale, unde eu i-am fost decan, impreuna cu un grup de 10-12 tineri asistenti,de la inceput s-a manifestat ca liderul lor stiintific si profesional”.
    •Acad. Iulian Vacarel – „ Profesorul C.M.Dragan , iniţiator si lider de scoala, a transformat contabilitatea in arta. El a introdus pentru prima data Calculatia costurilor intre procedurile metodei contabilitatii , a scris prima carte de Contabilitate bancara si tot prima carte deContabilitatea asigurarilor . Il cunosc bine,i-am fost profesor,decan,dar si ministru !”.
    . Paul A.Samuelson, SUA-Laureat al premiului Nobel pentru economie:”In calitate de raportor asupra lucrarii Sistemul Conturilor Nationale , voi fi scurt:Imi plac lucrurile indraznete ,iar Domnul profesor Dragan a indraznit mai mult decat mi-as fi putut imagina!
    C.M.Dragan : Va multumesc si va raman recunoscator.Dumneavoastra va datorez totul!
    29.11.2013

    C.M.DRAGAN : ” DIN SECRETELE SUCCESULUI”
    Credeti ca banii te fac mai bogat?
    -“Banul e mai bun ca saracia daca e folosit in scopuri financiare.”
    -“Uneori banii costa prea mult.”
    -“Oamenii exagereaza intotdeauna valoarea lucrurilor pe care nu le au”
    Dobandirea libertatii financiare constituie una dintre cele mai importante responsabilitati din viata noastra, nu numai pentru asigurarea bunastarii personale si a familiei, ci si pentru eliberarea de orice problema de sanatate sau interumana care ar putea fi generata de lipsa banilor.
    Intr-o lume marcata de schimbari profunde, care se succed intr-un ritm alert si in care devine tot mai evident faptul ca suntem singurii responsabili de viitorul nostru, stabilirea drept scop a obtinerii libertatii financiare este o componenta importanta a succesului personal.
    Banii pot oferi aceasta libertate. Cu cat avem mai multi bani, cu atat avem mai multa libertate si mai multe optiuni dintre care putem alege. Dobandirea unei educatii financiare solide reprezinta doar primul pas in obtinerea bunastarii materiale, insa este indispensabila in conservarea acesteia si atingerea ulterioara a libertatii financiare, acea stare particulara in care castigarea banilor nu ne mai preocupa.
    Libertatea financiara este o stare profund individuala. Nimeni nu poate decide in locul nostru cat de multi bani sunt suficienti pentru a ne considera liberi din punct de vedere financiar. Aceasta stare poate fi insa obtinuta de oricine se angajeaza cu fermitate si perseverenta in atingerea acestui obiectiv, iar punctul de pornire este modul de administrare al finantelor personale.
    Dorim sa umplem golul existent in prezent in ceea ce priveste obtinerea unei consilieri obiective de natura financiara, oferind solutii care sa contribuie la dezvoltarea unor deprinderi practice, indispensabile in atingerea scopurilor financiare personale.
    Speram ca pe marginea unor subiecte de interes pe care am incercat sa le prezentam dintr-o perspectiva mai putin intalnita, sa atragem comentariile dumneavoastra care sa contribuie la aprofundarea unor concepte si la incurajarea initiativei individuale in crearea si dezvoltarea averii personale.
    Capitalistul
    10.12.2013

    “CANTECUL”BANULUI
    Un indian american se plimba, impreuna cu prietenul sau,prin centrul New York-ului.Era ora amiezii, iar strazile erau pline de oameni. Masini claxonand, taximetre ce luau curbele cu viteza, sirene ce se apropiau sau se departau, toate aceste sunete ale orasului parca te asurzeau. Dintr-o data, indianul a spus:
    – Am auzit un greiere.
    – N-ai cum sa auzi un greiere in tot vacarmul asta! i-a spus prietenul lui.
    – Sunt sigur: am auzit un greiere! a insistat indianul.
    – Asta-i o nebunie! a raspuns prietenul
    Indianul a ascultat cu atentie un moment, dupa care a trecut strada spre o zona unde se aflau cativa copaci.
    A cautat imprejur, sub ramuri si a gasitmicul greiere. Prietenul sau a ramas uimit.
    – E incredibil! Trebuie sa ai un auz supraomenesc!
    – Nu, a spus indianul. Urechile mele nu sunt diferite de ale tale. Totul depinde de ce vrei sa asculti cu ele.
    – Dar nu se poate! a continuat prietenul. Eu n-as putea auzi un greiere in acest zgomot!
    – Depinde de ceea ce este important pentru tine – a venit imediat raspunsul.
    Da-mi voie sa-ti arat.
    A bagat mana in buzunar si a scos cateva monede pe care le-a lasat sa cada discret pe asfaltul trotuarului. Atunci, cu tot zgomotul asurzitor al orasului, au remarcat ca toti oamenii de pe o raza de 5 metri au intors capul privind in jur daca nu cumva banii cazuti erau ai lor.
    – Intelegi ce am vrut sa spun? a continuat indianul. Totul depinde de ceeace este important pentru tine.
    Sau,daca vrei,fiecare om are problemele lui importante , numai ca unii incep sa creada ca numai problemele lor sunt importante,in timp ce ale celorlalti nu fac nici doi bani!
    11.12.2013 Capitalistul

    • Daca pentru orice om cuminte, este limpede cum si cat trebuie sa munceasca pentru a castiga o suma de bani, atat cat sunt necesari pentru a avea puterea de relua procesul si a doua zi, problema apare atunci cand, daca se presupune ca a reusit sa agoniseasca ceva bani, vrea ca sa “ii puna la munca, sa produca”.
      Neincrederea pe care o are romanul, in ce priveste bancile, bursa ca sa nu mai vorbim de imprumuturi, il face reticent la aceste modalitati de crestere a venitului.
      Deschiderea unei afaceri pe cont propriu, devine riscanta fara detinerea unui minim de informatii legate de modul de a incepe si dezvolta o afacere. Daca totusi este depasit acest impediment, legislatia si impozitele, il aduc pe omul cinstit la revolta. Stau marturie mii de intreprinzatori si-au inchis micile afaceri pentru ca nu au putut face fata acestori probleme, in acest est de Europa…
      Desigur ca oriunde in lume se aplica aceleasi mecanisme financiare dar legislatia este clara si nu lasa loc interpretarilor, astfel ca omul stie clar ce trebuie sa faca.
      Supravietuirea intr-o lume salbatica este posibila doar celor celor care se adapteaza, iar consecintele acestui proces incepe sa se vada prin disparitia paturii de mijloc a societatii si descresterea accelerata a numarului de locuitori, concomitent cu ramanerea „adaptatilor” de care se teme o intreaga Europa, ca le-ar intoarce pe dos tot sistemul social, cultural, legislativ…

  3. De-a lungul timpului am avut onoarea sa primesc mesaje din partea domnului prof.univ.dr. C.M.Dragan, continand scrieri de o mare valoare informationala, toate acestea inscriindu-se in tematica blogului. Deoarece acestea erau raspandite aleator, mi-am permis sa le reunesc pe toate intr-un singur loc, oferindu-le astfel un spatiu special.

    PERSEVERENTA SI VIATA.
    Anumite reguli fundamentale ale vietii ne-au invatat parintii si dascalii, le-am invatat singuri, ne-am confruntat cu ele. Dar, pentru multi, cred ca un pachet dintre acestea ar trebui sistematizat (mai ales ca sunt prea putini cei care au curajul sa-l studieze pe Confucius). Sa incercam, deci, sa vedem esentialul:
    – Trebuie sa stii sa perseverezi pentru a ajunge la echilibru.
    – Trebuie sa fii echilibrat pentru a avea posibilitatea sa examinezi cu calm si limpezime.
    – Trebuie sa examinezi cu calm si vedere clara pentru a ajunge la liniste, la incredere.
    – Trebuie sa fi obtinut linistea, increderea, pentru a discerne esentialul lucrurilor:
    – Cand se discerne esentialul lucrurilor, se poate atinge scopul.
    Odata scopul atins, nu te opri, persevereaza, incearca sa fii tu insuti mai bun si sa realizezi lucruri mai bune. Asa poti sa ajungi la stadiul de a fi tu insuti multumit de tine si asta este un important pas inainte. Cmdragan (mesaj trimis pe 12/06/2012 ora 9:25)

    Stiinta muncii
    „Nu sunt ceea ce m-am nascut, ci ceea ce pot sa devin”
    Regulile fundamentale ale vietii: Daca vrei sa ai un rost in acesta viata, atunci trebuie sa-ti alegi un scop spre care sa perseverezi ” – Trebuie sa stii sa perseverezi muncind pentru a ajunge la echilibru. – Trebuie sa fii echilibrat pentru a avea posibilitatea sa examinezi totul cu calm si limpezime.
    – Trebuie sa examinezi totul cu calm si vedere clara pentru a ajunge la liniste, la incredere.
    – Trebuie sa fi obtinut linistea, increderea, pentru a discerne esentialul lucrurilor:
    – Cand se discerne esentialul lucrurilor, atunci se poate atinge scopul pe care l-ai ales.
    Viata-i o lupta, o lupta frumoasa care-ti aduce tot atatea satisfactii, numai ca nu trebuie sa uitati: „A te lupta cu tine insuti este lupta cea mai grea; a te invinge pe tine insuti este biruinta cea mai frumoasa”(C.M.). (mesaj trimis pe 09/06/2012 ora 6:18)

    OPTIMISTII si FRICOSII
    Ascultam zi de zi ba pe unul, ba pe altul, ba la televizor sau la radio, ba pe marginea santului, ba intr-un cerc de babe, ba venind de la pomana sau de la biserica tot felul de pareri despre galceava, crime, tragedii, etc si astfel, urechea – care este prelungirea creierului nostru – se formeaza pe tot ce este urat, rau, de groaza si ajungem sa fim dominati si sa ni se impregneze frica! Frica de orice, frica de frica, frica de moarte (mori de frica!). Devenim neputinciosi, tematori: de avion, de masina, de cutremur, de frig, de vant, de caldura, de mancare, de oamenii de langa noi, de sentimentele noastre; ba incepe sa ne fie frica de noi insine. Si nu stim de unde, de cand si cum. Uite asa, tot ascultand asa-zisele informatii, zvonuri, sfaturi de la unii care au auzit de la altii si care de fapt sunt praf in urechile naivilor, nu stiu cum se face ca jungem sa spunem: e greu, oamenii sunt rai, traim intr-o lume nesigura, urata, nu mai am incredere in nimeni etc. Daca n-avem argumente ne construim noi frica, ne imaginam absurdul, ne imaginam catastrofe imposibile. Ne construim fetisuri, ne mintim singuri, de parca n-am fi si asa, suficient de neajutorati, de prosti. Frica este apanajul incultilor, al celor care au facut atatea lucruri rele sau urate sau nedemne de pretentiile lor ca acum le este teama de ele! Teama este frica de inferioritate, nepriceperea, incapatanarea de a te crede mare, destept, cand tu, de fapt, esti prost. Iar teama insemneaza superstitie, incultura, iresponsabilitate, caderea ratiunii in mocirla! Iata cateva definitii date inca din antichitate:
    Teama este gandul inferioritatii absolute recunoscute fata de semenii tai.
    Teama este umbra alungita a ignorantei, a fricii ca esti mai prost decat tu stii ca esti.
    Teama este taxa pe care constiinta o plateşte vinovatiei sau propriei prostii.
    Teama nu este dusmanul tau, ci slabiciunea propriei tale minti, incapacitatii tale de a fi rational.
    Este greu sa crezi ca intr-o fiinta umana se pot acumula atatea defecte si atunci constati ca multora le este „frica de frica”, sau „teama de teama”(si, de aici teama de frica si frica de teama)incat ajug sa le fie teama nici ei nu stiu de ce! Si ramane o singura explicatie: ignoranta absoluta.
    Oameniii adevarati cunosc realitatea : Viata este frumoasa si merita traita!
    Hraneste-ti sufletul ascultand tot ceea ce „te unge la suflet”, nu ceea ce te raneste!
    Avem suflet sa-l hranim, sa-l curatam, sa avem grija de el… ca sa putem intelege si aprecia minunea care suntem si minunile care ne inconjoara.
    ….Intre timp, greierii canta, frunzele fosnesc, apele curg si noi….. nu le auzim. Cainele meu alearga prin padure,se intalneste cu o caprioara,se privesc reciproc si curiosi,dar nu fug si nu se sperie unul de altul .
    Pot chiar sa va conving: La capatul unui tunel, mai multe guri cascate privesc profund: Pesimistul nu vede nimic sau vede intunericul,
    Optimistul vede lumina de la capatul lui dar nu stie ce-i cu ea,
    Realistul vede luminile trenului care vine, dar, in incapacitatea lui va muri de frica inainte de a trece trenul peste el.
    … Mecanicul de locomotiva vede trei idioti pe sine… pe care i-a blocat teama si vor muri de frica.
    .. Iar dvs. treceti peste aceste randuri precum trenul prin gara!
    08.05.2012 capitalistul (mesaj trimis pe 09/06/2012 ora 6:15)

    Prof.univ.dr. C.M.Dragan:
    MUNCA SI EDUCATIE
    Remarca fundamentala :
    Acest compendiu se bazeaza pe experienta unui om de stiinta consacrat , profesor universitar cu 50 de ani vechime in invatamantul superior economic,fost al nimanui,orfan,, crescut in biblioteca , ajuns patron-actionar si privind lucrurile de la acest nivel si cu aceasta expertiza .
    Evolutia omenirii are totusi o tinta,care ne place sau nu,dar trebuie s-o recunoastem: patrunderea umanitatii intr-o noua etapa,fara frontiere comerciale sau politice,in care,sub dublul efect al globalizarii si revolutiei digitale, ne conduce la concluzia ca rezervele de cunoastere si resursele potentiale se interconecteaza oriunde s-ar afla pe mapamond, niveland terenul de actiune ca niciodata pana acum. Desi cunoasterea a avut rolul ei esential in toate epocile,in zilele noastre ea conteaza mai mult ca oricand.
    De aceea imi sustin parerea dupa care bogatia si bunastarea,dar si conditia umana la minima ei rezistenta, vor gravita in jurul acelor tari care vor face sa functioneze cat mai rational cel putin trei lucruri de baza :
    (a)- o politica economica deschisa si o infrastructura de conectare cat mai eficienta si mai rapida, compatibilizata la platforma lumii globalizate;
    (b) – programele educationale adecvate si competentele teoretice care sa permita unui cat mai mare numar de persoane sa inoveze si sa presteze servicii cu valoare adaugata in cadrul acestei platforme; (c) – o guvernare eficienta – adica politici fiscale adecvate,legi bune in domeniul comertului si al investitiilor,sprijin sustinut pentru cercetare , legi durabile in domeniul proprietatii intelectuale si , cel mai important,o guvernare inteleapta,priceputa si insufletitoare -, pentru a creste fluxul de schimburi cu lumea globala,cu Europa unita si, foarte important, pentru a-l gestiona eficient.
    Orice s-ar intampla insa,este evident ca marile afaceri vor reprezenta,in continuare,o sursa importanta de locuri de munca pentru clasa de mijloc, dar intreprinderile mici si mijlocii sunt cele care se ocupa de majoritatea angajarilor si a concedierilor pentru ca ele sunt cele mai flexibile,usor adaptabile unor situatii cu totul noi ,si tot ele creeaza masa esentiala a veniturilor statului.Cand ele se dezvolta si angajeaza personal,economia este robusta;daca ele incep sa nu mai mearga intreaga economie intra in recesiune.
    Stiinta si tehnica progreseaza,factorul organizatoric se dezvolta si el, dar toate astea au nevoie de principalul factor de productie care este forta de munca ,o forta temeinic calificata,disciplinata,interactiva si dornica permanent de perfectionare.Iar aceasta forta de munca se refera la intreg arsenalul uman: la muncitorul calificat pentru meserii usoare,la functionarii marunti, la meseriile cu studii liceale,apoi postliceale si se trece astfel in randul celor care au nevoie de o licenta sau un masterat,margand pana la cercetatori si oamenii de stiinta.Societatea are nevoie de toti si toti au nevoie de societate.
    Ba mai mult,unul are nevoie de celalalt,pentru ca economia este o conlucrare intre forte si calificari , intelegand insa ferm ca totul este sub bagheta stiintei,ca stiinta este noul si viitor factor de productie fara de care societatea nu mai poate merge inainte.
    Progresul tehnic contemporan,organizarea , stiinta si tehnologia , odata recunoscute drept factori de productie fundamentali ,este necesar sa se inteleaga si restrictionarea inevitabila: educaţia,familia, învăţământul ,societatea in ansamblul ei trebuie să formeze nu numai licenţiaţi, masteraţi sau doctori, ci veritabili oameni de ştiinţă care să perfecţioneze existentul, să inventeze noi produse, tehnologii, sisteme etc., în stare să uşureze munca, să creeze noi utilităţi, să le facă mai ieftine şi toţi să trăim mai bine. Urmează apoi educaţia generală pentru a forma meseriaşi de nădejde, fermieri şcoliţi care să aplice tehnologiile agricole avansate, asigurarea unei calificări pentru nivelele executive, pentru funcţionarii de pe treptele inferioare, pentru armata de prestatori de servicii. Altfel se va dezvolta singur sistemul de «haită» şi vom ajunge iarăşi în peşteri!

    O realitate dureroasa
    Educaţia este una dintre temele de maximă importanţă pe plan european şi mondial. Din această cauză, cu periodicitate, se evaluează starea educaţiei prin teste internaţionale. Testul european cu cea mai mare relevanţă în cadrul ţărilor UE este Testul PISA, în urma căruia au fost măsuraţi un număr semnificativ de parametri de funcţionare a educaţiei în diverse ţări , astfel incat potentialoul uman sa poata fi valorificat pentru a deveni cat mai relevant.
    Va trebui sa intelegem odata ca nu toti au capacitatea de a deveni savanti ; ca vor deveni savanti numai cei care sunt dotati pentru asa ceva si studiaza fara incetare zi de zi, zi si noapte,noapte de noapte,cei care stau la masa mancand numai cu o mana (pentru ca in cealalta tine cartea) , cei care au inteles ca “ un om destept doarme in doua ore cat un prost intr-o noapte intreaga”(Legea nr.17 a lui Luca). Se subantelege apoi ca ,dupa ei,tot cu un anume efort dar fara prea multa capacitate de stralucire,vor veni si suficienti”intelectuali”care sa execute sarcinile trasate de sefi si elite (asa zisii lucratori pe baza de contract) si care sunt extrem de multi (la noi ating 1/3 din totalul personalului bugetar) . In sfarsit,la coada vin reziduurile. Oricat de multi bani ar avea tata,mama,bunicii si chiar ei, raman sa se faca mineri, forjori,matriteri,soferi, strungari,taietori de lemne,etc…..pana la cei care devin …..taietori de frunza …..pentru caini !.Nimeni n – a devenit savant pe bani (si tot ce pot sa faca banii), ci numai dupa mintea si munca lor mentinute permanent in priza! !
    Nu exista stabilitate, sincronizare si predictibilitate legislative si astea devin frana in progresul social. In lipsa unei strategii si a stabilitatii legislative, la fiecare schimbare de ministru sau de guvern se schimba politicile în domeniu, facand imposibil un cadru predictibil de evolutie, care sa permita investitii, studii de fezabilitate si impact. Mai mult, chiar atunci cand exista legi care realizeaza descentralizarea financiara si a resursei umane ,sau corelarea productiei,a cheltuielilor cu veniturile, ele nu se aplica. Se stie ca sistemele de educatie sunt inertiale si conservative. Exista un timp indelungat in care aceste sisteme ofera un feedback organismelor de legiferare. Modificarile legislative repetate au facut actualele legi ale educatiei si formare a fortei de munca in corelatie cu necesitatile pietii, incoerente si nefunctionale. Haosul si aberatia legislativa au indus nesiguranta si proasta functionare in tot spatiul educational romanesc,iar ceea ce se intampla cu legiferarea educatiei de cativa ani incoace nu este decat un exemplu de „nimeni nu stie nimic”. Credeti ca promovabilitatea bacalaureatului din prima sesiune a lui 2011 de numai 45% este o intamplare? Nici de cum ! Credeti ca fraudarea examenelor de pana acum care devenise o practica demna de serviciile secrete, s-a eradicat dintr-o data prin montarea (sau amenintarea cu montarea) unor camere de luat vederi pentru a urmari ce? tavanul clasei?! Va inselati si va veti convinge ca inca 8-10% au promovat tot prin frauda! Iar prostia si frauda s-au extins si asupra tinerilor candidati care vor sa devina ei “profesorii” celor ca nu invata si nu stiu nimic (daca pentru asta iti mai trebuie si cineva care sa stea langa tine si sa ia salariu dintr-un buget secatuit!?). Si continuam sa nu invatam nimic din ceea ce se intampla. Pentru ca in timp ce noua guvernare face eforturi uriase pentru a indrepta lucrurile din mers,am vazut ca in urma cu o saptamana,la bacalaureatul sustinut de „olimpici”(examen separat,mai bland – ca merg la olimpiada!),pe langa cei 80 olimpici pe bune, s-au mai lipit vr-o 800 de pilangii,care ca mearga cu turma.Oare,cum s-or fi lipit totusi?Cred ca coruptia,prostia si tampenia au ajuns atat de departe,incat parintii si profesorii lor ar fi in stare sa-i amestece intr-o turma de vite pentru a trece hopul impreuna!
    Exista o prapastie intre formarea profesionala si piata muncii interne si externe, astfel incat persista un deficit imens de personal calificat in tehnica si tehnologie, constructii, industrie, servicii, inclusiv medicale, in timp ce in piata muncii europene concetatenii nostri presteaza preponderent munci necalificate. Planurile de scolarizare, elaborate de inspectoratele scolare, dar si de trambitatele institutii superautonome de invatamant superior nu tin cont de evolutia pietei muncii interne si externe. Desi a aparut mult mediatizata lege a educatiei(in varianta Boc-Basescu), 60% din planul de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar este proiectat in filiera teoretica, pentru un segment de joburi in piata muncii de 15-20%, in timp ce in filiera tehnologica si scoala profesionala vor invata 30% dintre elevi si studenti, pentru un segment de joburi de 80% in piata muncii. Nu se practica, cu mici exceptii, pregatirea fortei de munca pe baza de contract de scolarizare între unitati de învatamant si agenti economici sau Consilii Locale, pentru ca nu exista un cadru institutional atractiv corespunzator, dar si pentru ca nimeni nu vrea sa se lege la cap fara sa-l doare. Iar aceasta vara fierbinte a anului 2011 ne-a mai dat o lectie: dupa ce n-au promovat BAC-ul nici jumatate dintre absolventii de liceu,adica cei mai buni ar trebui sa presupunem, iata ca ne aflam in fata unei optiuni neasteptate: invatamantul tehnic-ingineresc,facultatile de economie aplicata(cibernetica, finante,contabilitate),arhitectura,constructiile si medicina au luat la admitere 60.000 de bacalaureati (din cei 140.000 potentiali absolventi),majoritatea ocupand locurile finantate de la buget, ba chiar potentiali bursieri.Academia de Studii Economice,spre exemplu, a batut orice record cunoscut vreodata:a inscris la admitere in anul I 11.000 de candidati , la Finante si la Contabilitate fiind 5-6 candidati pe un loc . Pe de alta parte exista si facultati ,in special Universitare , care nu-si pot completa locurile finantate de la buget, in timp ce facultati fara nume si perspectiva,specializate pe invatamant umanist sau cu nume sunatoare,majoritatea private si toate cu taxe grele , sunt suprasolicitate , mai ales ca multe „ s-au orientat”:candidatii care n-au promovat BAC-ul pot aduce diploma in urmatorii doi ani. Ca absolventii liceelor umaniste acum sunt studenti la politehnica,la arhitectura,la finante-contabilitate si cibernetica,acolo unde stiintele exacte abunda iar matematica,fizica,chimia,etc.nu se pot invata peste noapte;sau ca unii analfabeti de nota 1+ la bacalaureat vor sa-si continui stagiul de incultura la facultate ,nu mai are importanta,nu mai intereseaza pe nimeni.
    Nu trebuie sa va mirati,nu va mai puneti intrebari pentru ca raspunsul il stim dar vrem sa ne ascundem de adevar. Exista o criza grava,conceptuala a invatamantului in intreaga lume , iar noi „ ne-am rupt de turma si am luat-o pe miriste” , pentru ca nu vrem sa recunoastem ca suntem toti vinovati:parintii, copii,dascalii,autoritatile guvernamentale.Desi cercetatorii in problemele invatamantului,creativitatii si inovatiei (vezi Sir Ken Robinson) ne atrag atentia ca „ actualul sistem de invatamant public si gratuit a fost conceput,proiectat si structurat pentru o epoca de mult depasita” , respectiv a fost fondat in cultura iluminismului si in circumstantele economice ale revolutiei industriale (sec.XVIII ),fiind condus de un imperativ economic al timpurilor respective si bazat pe un anume model intelectual al gandirii:viziunea iluminista asupra inteligentei, noi n-am facut nimic,nici cel putin sa intelegem fenomenul.Pentru ca acest concept nu s-a adaptat evolutiei omului si societatii din ultimele doua secole,provocand o uriasa discrepanta foarte greu de surmontat,deoarece ea se manifesta printr-un dramatic deficit de atentie al elevilor la cursuri si lipsa capacitatii de concentrare .Tinerii nostri nu mai pot sta intr-o biblioteca,nu mai pot studia o carte de specialitate (a,nu,nici de cultura generala), nu mai invata si nu mai pot invata. Promovarea dintr-o treapta in alta a invatamantului se face „ cu turma”,dus de ape,imputinandu-se la fiecare prag si totul pe bani, pe tot mai multi bani; cu sprijinul a cat mai multe cunostinte (pile)si cu cat mai putine cunostinte invatate. Pai daca am ajuns,asa cum spun observatorii UNESCO despre tara noastra,ca 56% dintre tinerii scoliti (ca mai sunt si analfabeti oficiali) nu inteleg aproape nimic ( sau chiar nimic) dintr-un text de o pagina A4 citita la prima vedere ,cum sa-i facem noi sa invete mai departe despre multimi,functii,algoritme si cate si mai cate ca sa treaca clasa,nu sa faca performanta?
    In ceea ce priveste invatamantul superior,in acelasi ton de care aminteam mai inainte , discrepantele sunt de-a dreptul dramatice,intrucat majoritatea covarsitoare a facultatilor private sunt calate pe invatamant umanist,o caricatura de invatamant economic general(un fel de politica economica primitiva ) si invatamant juridic ( la care se mai adauga facultati si specializari cu nume precum al vulcanului islandez !).Ati vazut facultati private pregatind ingineri veritabili,arhitecti, conteconomisti, experti in contabilitate ,finante, banci,asigurari sau alte institutii financiare, apoi medici, constructori,etc. ?
    Educatia pentru adulti este de 10 ori mai slaba decat media europena, fara ca aceasta situatie sa deranjeze pe cineva. Nu exista un cadru legislativ motivant pentru reconversia profesionala a somerilor. Unitatile de invatamant de stat nu sunt motivate in niciun fel sa intre pe piata furnizorilor de servicii educationale pentru adulti, iar furnizorii privati, in lipsa concurentei, nu sunt performanti. Nu exista eforturi sistematice, institutionalizate, de dezvoltare a educatiei permanente. Conform afirmatiilor ministrului economiei, aproximativ 2,2 milioane de oameni din mediul rural nu pot intra pe piata muncii datorita absentei unei calificari. Nu exista mecanisme credibile pentru validarea educatiei informale si nonformale, prin certificarea conformitatii in raport cu referentiale prestabilite si acceptate de părţile interesate .
    Aceasta este starea generala pe fondul careia noi tot speram sa batem Europa in domeniul educatiei,si inca de o maniera sa le luam locurile de munca si sa-i trimitem pe ei sa faca agricultura in Baragan! Dar,se pare ca inca n-am inteles esentialul : performanta si ancorarea invatamantului in realitate nu se pot face decat pe baze stiintifice,cu profesori-oameni de stiinta si cu foarte multa munca.
    Aceasta este cea mai crancena realitate ,este viata insasi,numai ca ,din pacate , noi si copii nostri nu ne framantam cu astfel de griji. Ne paste un mare dezastru si suntem complici cu totii.Noi nu tinem seama de cum l-am educat in primii ani de viata ; cat poate sau ce inclinatii are copilul ; cum a reusit sa parcurga scoala primara,gimnaziala sau chiar liceul. Nu !(nici nu ne intereseaza ca promovabilitatea bacalaureatului este de 46% ).Noi vrem la facultate,daca se poate una care sa sune frumos (diplomatie,relatii internationale,stiinte politice ),sa fie usoara,sa fie mai scurta si „la distanta”- daca se poate chiar pe langa casa. Ce va invata,ce calificare primeste,n-are importanta pentru ca noi vrem un post de functionar,daca se poate pe langa un sef,ceva ispector sau consilier….si lasa ca vom mai vedea noi cu timpul!. Iar la facultate nu sunt probleme,pentru ca profesorii,oricat de mult si-ar calca pe suflet,trag de ei,inchid ochii si-i dau o nota de trecere;altfel,intr-un invatamant total subfinantat salariul lui de mizerie depinde de taxa „marelui student” care pleaca altfel in alta parte. Si in felul asta,in functie de cati bani are tata , face 2-3 facultati simultan , apoi 2-3 masterate ,toate cu profiluri diferite,devenind apoi atat de „invatat”ca nu poate sa desluseasca ce specialitate,ce meserie are,ce poate face.
    Ce-i de facut?
    Numai ca se va termina si cu armata de functionari publici,secretare,experti si ajutori ai acestora , cu tot ceea ce inneaca administratia si-i toaca banii, se va termina si cu cei care cred ca pot sprijini scaunul cu diploma in mana ,lasand locul specialistului care munceste inovand,care cauta permanent solutii noi pentru ca viitorul este al muncitorului- intelectual sau al intelectualului-om de stiinta care sa aduca valoare noua nu sa o consume pe cea creata de altii. Mulţi oameni confundă neimplinirile lor cu destinul. Destinul nu este legat de noroc; este mai degrabă legat de alegere. Nu este un lucru pe care trebuie să-l aştepţi; este un lucru ce trebuie realizat prin buna alegere si foarte multa munca.
    Ei,asta este problema fundamentala a invatamantului : care este tipul optim de invatamant in stare sa-i pregateasca pe tinerii nostri pentru astfel de slujbe ,de specialisti polivalenti,de lucratori independenti? Profesorul Alan Blinder de la Universitatea Princeton are o atitudine ferma:” este evident ca Statele Unite si alte natiuni bogate vor trebui sa transforme sistemele de invatamant astfel incat sa produca lucratori potriviti pentru slujbele care vor exista efectiv in societatile lor…Simpla furnizare a unor studii mai ample ar fi,probabil,un lucru bun per ansamblu,mai ales daca forta de munca bine instruita ar fi si mai flexibila si ar face fata mai bine activitatii nestandardizate si schimbarii tipurilor de slujba.Dar este departe de a fi un panaceu….Pe viitor,modul in care ne educam copii s-ar putea dovedi mai important decat ce si cum ii invatam!”.
    Intr-o astfel de conjuncture este firesc sa ne punem si alte intrebari mai directe,mai dure: cum arata “ educatia optima” de care au nevoie tinerii ca sa se pregateasca pentru locurile de munca ale ale acestui secol?; cum sa procedam ; care este lucrul optim de facut , ce resurse ne trebuiesc pentru aceasta ?.
    Eu cred acum ca lucrurile se pun altfel,ca nu ma mai intereseaza ce cursuri si specialitati vor fi urmate, ci mai degraba ce seturi anumite de aptitudini si atitudini vor trebui dezvoltate pentru ca posesorul lor sa fie specialistul perfect intr-un anume domeniu , capabil sa gaseasca usor calea de urmat spre un alt domeniu invecinat sau mai performant , in functie de cerintele tehnicii,productiei,administratiei , toate aflate intr-o efervescenta si perfectionare ametitoare..
    Sa incerc a le sintetiza:
    1. Prima si cea mai importanta aptitudine care se cere dezvoltata in viitoarea societate este capacitatea de “ a invata cum sa inveti” , de a absorbi in permanenta, de a invata pe cont propriu modalitatile noi de a face lucruri vechi sau modalitati noi de a face lucruri noi . Este o aptitudine pe care trebuie s-o cultive orice lucrator intr-o epoca in care multe slujbe sunt expuse in mod constant digitizarii – partial sau integral – si externalizarii,si in care slujbele noi si chiar ramuri intregi de activitate sunt mixate cu tot mai mare viteza.Intr-o astfel de lume,ceea ce va diferentia doua personae intre ele va fi nu atat ceea ce stiu sa faca deja, ci cat de bine stiu sa invete in continuare.Deoarece ceea ce stim deja sa facem va deveni depasit,perimat mai repede decat credeam. De altfel ,este foarte elocvent ca nu trebuie „sa inveti in practica” sau ca „in practica este altfel”pentru ca risti sa ramai un meserias care invata sa faca ceea ce facea si cel dinaintea ta. Adica omul comunei primitive care a „inventat”focul frecand pana la exasperare , doua bete, nu insemneaza ca si astazi.trebuie sa aprindem havana cu focul produs pe aceeasi cale.Progresul inseamna,de fiecare data,schimbarea drumului,schimbarea metodelor pentru ca numai asa facem loc progresului. Nu uitati ce spunea Grahan Bell :“Niciodata sa nu mergi pe un drum batatorit, caci el te conduce doar acolo unde au fost si ceilalti.”
    NOTA : Luati aminte la maxima lui Luca „ Nu confundati stiinta cu teoria sau cu practica : omul de stiinta a inventat chibritrul , desteptul iti face teoria chibritului , in timp ce prostul o aplica practic,fara a o intelege ……si uite asa se face totul scrum „.
    2.Intotdeauna a fost si va fi in continuare un mare avantaj sa resimti pasiune si curiozitate pentru ceva. Eu as completa aceasta aptitudine si as spune ca pasiunea, curiozitatea si perseverenta pentru o anumita slujba,pentru reusita,pentru un domeniu sau chiar un hobi sunt foarte importante.Pentru ca in lumea moderna dispunem de mult mai multe instrumente prin care putem sa ajungem,noi si curiozitatea noastra,mai departe si mai in profunzimea lucrurilor.
    Doc Searls,in „Linux Journal”(28 aprilie 2008) este foarte ferm: „In mileniul III , oportunitatile de studiu sunt nelimitate,chiar daca nu beneficiezi de sprijinul scolii,al guvernului,al bisericii sau al fundatiilor.Multe dintre lucrurile pe care trebuie sa le stii sunt la indemana pe”Web”.In plus mijloacele clasice de studiu si informare sunt fara limite”, numai ca „marea stiinta” a computerului este eclipsata de ignoranta utilizatorilor care „mor”dupa jocuri,filme de groaza sau scene sexi”.
    “E important sa muncesti”, spune profesorul si omul de afaceri Doc Searls , “dar sa fii curios e si mai important. Nimeni nu se straduieste mai mult sa invete decat un tanar curios!” Profesorii nu pot face nici ei minuni.Ei te invata cum sa inveti,cum sa te organizezi,darn u pot invata in locul tau!
    3. Pe cea de a treia aptitudine as denumi-o “Interactioneaza bine cu ceilalti” iar asta inseamna sa-ti fie dragi oamenii,sa te simti confortabil in interactiunea sau in relatiile stabilite cu ceilalti ; sau altfel spus,in lumea profesionala sa ai capacitate bune de comunicare cu colegii ,cu lumea,cu partenerii de afaceri. Evolutia societatii post-2000,ne semnaleaza ca vor aparea o multime de slujbe de mijloc care necesita interactiuni personalizate,calduroase , cu alti oameni – caci tocmai aceste interactiuni personale nu vor putea fi niciodata externalizate sau automatizate si sunt necesare aproape in permanenta intr-un anumit punct al lantului de valori. Profesorul American Alan Blinder a exprimat aceasta ideie in cel mai indraznet mod: “Probabil ca,in ciuda a ceea ce am ajuns sa credem in ultimii ani , capacitatile umane vor deveni mai valoroase decat cele ale calculatoarelor.Pana la urma,s-ar putea ca Pamantul sa nu fie totusi mostenit de tocilarii de la tastatura”.Si spunea asta in anul 2000 si parka a inceput deja sa se vada.
    4. Ultima tema de aceasta natura la care ma opresc as denumi-o “Echilibrarea capului” sau “O noua gandire: trecerea de la era informatiei la era conceptului” (dupa titlul cartii lul Daniel Pink). Ideia cercetatorilor este urmatoarea: emisfera stanga a capului se ocupa de gandirea secventiala,de redare exacta si de analiza ; emisfera dreapta are grija de context,exprimare emotionala si sinteza. Pana deunazi,aptitudinile care au asigurat reusita scolara,profesionala si in afaceri erau caracteristice pentru emisfera stanga. Erau reprezentate de talente liniare,logice,analitice,masurate de examene nationale si etalate cel mai bine de expertii contabili ( T.Friedman). Astazi ele sunt la fel de necesare,dar nu mai sunt de ajuns! Intr-o lume intoarsa cu susul in jos de externalizare,inundata de informatie si sugrumata de atatea optiuni,aptitudinile cele mai importante sunt mai aproape ca spirit de specializarile emisferei drepte –simt artistic, empatie,sinteza , viziune globala,interesul pentru dimensiunea transcendenta.
    In secolul trecut,masinile au dovedit ca pot inlocui muschii omului.In secolul nostrum,tehnologiile diverse dovedesc ca pot fi mai performante decat emisfera stanga:pot executa activitatile secventiale,matematice si de calcul mai repede , mai bine si cu mai mare precizie.Dar,pentru a prospera in aceasta epoca, vom avea nevoie san e suplimentam capacitatile tehnice foarte dezvoltate cu aptitudini care tin de “calitatea conceptului”si de “calitatea contactului”. Calitatea conceptului presupune capacitatea de a crea opera frumoase si emotionale,de a detecta modele si oportunitati,de a spune povesti placute si de a inventa lucruri despre care lumea nici nu-si dadea seama cat ii sunt de necesare. Calitatea contactului presupune capacitatea de a empatiza,de a intelege subtilitatile interactiunilor umane, de a fi fericit cu tine insuti si de a trezi acest sentiment si la altii,de a merge dincolo de cotidian pentru a gasi finalitatea si semnificatia propriei vieti.
    Acum sa facem pasul inapoi si sa reluam lucrurile.Daca societatea post 2011 ne impune sa fim buni colaboratori,speculanti,sintetizatori,creatori de modele,localizatori sau personalizatori,iar aceste noi atitudini ne cer , printre altele , sa invatam cum sa invatam,sa adaugam curiozitate si pasiune muncii noastre,sa interactionam bine cu ceilalti, sa ne dezvoltam capacitatea de sinteza,sa inventam si sa facem totul altfel azi decat ieri , atunci ce inseamna exact toate astea din punctual de vedere al educatiei,al instruirii?
    Raspunsul il stim cu totii dar il ocolim: sa invatam,sa invatam zi si noapte,sa invatam pana vom sti totul mai bine decat predecesorii nostri , sa perfectionam si sa reinventam stiinta si arta invatarii.
    Numai ca nu toti pot face asta:sunt multi pe care nu-I duce capul,pe altii nu-I duce vointa,n-au fost educati de mici in spiritual muncii,vor sa treaca prin viata pacalind-o, pasiunea vietii lor este …..o cumplita lene.Unii merg pana acolo incat cred ca numai “ prostii “ muncesc ,altii au fost inoculati cu moto-ul romanului: “oricat ne-ar plati ei de putin noi suntem in stare sa muncim si mai putin !” Si din pacate sunt din ce in ce mai multi.
    In schimb,eu inteleg ca si voi trebuie sa mancati,asa ca nu va speriati daca va ……sperie efortul invatarii. Societatea are nevoie si de meseriasi nelicentiati ;si sunt atatea meserii frumoase si necesare ,precum si oameni care fac arta din meseria lor . (…retinand insa ca mai sunt si meserii pe care trebuie sa le practice cineva …pentru a trai,dar si pentru noi).
    Eu ma refer in aceasta interventie la acei oameni care isi zic mari functionari,la lucratorii publici,politicieni si administratori toti cu studii superioare,apoi la veritabilii specialisti ; medici,ingineri,conteconomisti, experti,consilieri si manageri,profesori,cercetatori, universitari si oameni de stiinta – cei care inventeaza noul si imping societatea inainte,cei care transforma stiinta in factor de productie.
    Asta nu insemneaza ca-i ignor pe intreprinzatori,pe oamenii de afaceri.Nuuuu ! Dimpotriva ,pentru ei am toata admiratia,iar daca sunt astfel de tineri care au curajul ,intuitia,arta afacerilor in sange, ii indemn sa nu se lase,sa nu pregete pentru ca lumea afacerilor are farmecul ei. Chiar daca trebuie sa mai si inveti,sa mai pui si mana pe carte ,dar satisfactia de a fi propriul tau patron,propriul tau stapan merita si ea sacrificii.
    Dar cocluzia ramane una singura:pana la urma toti trebuie sa invatam. Nu pot totusi sa nu-mi aduc aminte cu durere de urmatorul comentariu:
    « Pe site-ul Camerei Consultantilor Fiscali,o specialista in fiscalitatea incerca sa demonstreze ca ea,cu scoala medie si calificata la locul de munca,stie mai multa contabilitate decat unul cu studii superioare,si ca atunci cand face ea controale fiscale pe bilant sefii o apreciaza “. Si poate sa aibe dreptate,pentru ca in domeniul asta am intalnit atata ignoranta si inca incepand de la varful finantelor , si o simtim in fiecare zi intr-o tara in care nu se reuseste incasarea obligatiilor fiscale cuvenite bugetului decat in proportie de 78-80% .Iar arieratele se folosesc de rauplatnici in scopuri speculative.
    (In ignoranta acestei fiscaliste,daca as incerca s-o intreb: Cine o fi inventat telefonul mobil sau laptopul,Concord-ul sau A-380 , naveta spatiala sau auto Q7, si cate si mai cate? Un muncitor calificat la locul de munca sau licentiatul unei facultati neautorizate care a fost inmatriculat fara sa promoveze BAC-ul? ; as deveni ridicol,asa ca n-o fac!)
    Fara alte comentarii . Daca asta este conceptia noastra (sau a unora) despre stiinta si invatare,despre progresul social,despre dorinta de a face totul pentru ca maine sa ne fie mai bine decat azi, atunci ne meritam cea mai crancena soarta si,probabil ca,treptat, treptat ……ne vom apuca de pascut.Ca,slava Domnului,iarba si balariile cresc singure si pretutindeni.
    P.S. In toata aceasta harababura durereroasa,poate mi s-a parut mai realista dojana unui părinte către fiul lui: „În Spania nu vrei să te duci la cules de căpşuni, în Italia să lucrezi şi tu în construcţii nu vrei să te duci, fotbal nu ştii să joci, manele nu vrei să cânţi… Bine mă, atunci dute dracului si tu la o facultate, eventual la una privată, poate gasesti vreo sectie ascunsa pe aici prin oras… să ajungem şi noi de râsul blocului”!
    N.A. Poate am fost cam dur,pe alocuri cam necrutator in tratarea problemelor,dar asa nu se mai poate.Sunt sute de mii de tineri care epateaza si traiesc intr-un fals desfrau,dar pe seama pensiei parintilor si a bunicilor. Dar pana cand?.Si nu uitati ca incultura si ignoranţa sunt buruieni dăunătoare, pe care dictatorii le pot cultiva printre nătărăii lor, dar pe care nici o democraţie nu şi-o poate permite printre cetăţenii săi , daca vor sa fie oameni. Daca nu,atunci,treptat,treptat,inapoi la pesteri !
    21.08.2011 Supervizare : Clubul Universitarilor Liberi (mesaj trimis pe 08/06/2012 ora 7:55)
    În răspuns la C.M. EUROLEUL. -Daca pentru orice om cuminte, este limpede cum si cat trebuie sa munceasca pentru a castiga o suma de bani, atat cat sunt necesari pentru a avea puterea de relua procesul si a doua zi, problema apare atunci cand, daca se presupune ca a reusit sa agoniseasca ceva bani, vrea ca sa “ii puna la munca, sa produca”.
    Neincrederea pe care o are romanul, in ce priveste bancile, bursa ca sa nu mai vorbim de imprumuturi, il face reticent la aceste modalitati de crestere a venitului.
    Deschiderea unei afaceri pe cont propriu, devine riscanta fara detinerea unui minim de informatii legate de modul de a incepe si dezvolta o afacere. Daca totusi este depasit acest impediment, legislatia si impozitele, il aduc pe omul cinstit la revolta. Stau marturie mii de intreprinzatori si-au inchis micile afaceri pentru ca nu au putut face fata acestori probleme, in acest est de Europa…
    Desigur ca oriunde in lume se aplica aceleasi mecanisme financiare dar legislatia este clara si nu lasa loc interpretarilor, astfel ca omul stie clar ce trebuie sa faca.
    Supravietuirea intr-o lume salbatica este posibila doar celor celor care se adapteaza, iar consecintele acestui proces incepe sa se vada prin disparitia paturii de mijloc a societatii si descresterea accelerata a numarului de locuitori, concomitent cu ramanerea „adaptatilor” de care se teme o intreaga Europa, ca le-ar intoarce pe dos tot sistemul social, cultural, legislativ… Succesulpe

    Din partea autorului (C.M.Dragan) :
    Nu cauta infatisari frumoase, te pot insela, dar nici nu ignora femeile frumoase ca poti regreta.
    Nu umbla dupa bogatie, chiar si aceasta poate disparea, dar nici sa traiesti in saracie nu este mare scofala.
    Cauta o persoana, sau o ideie, care te poate face sa zambesti , deoarece un singur zambet este suficient pentru ca o zi intunecata sa devina luminoasa.
    Cea mai importanta persoana care nu te poate insela esti TU si depinde numai de tine pentru a fi cel mai bun, cel mai performant, cel mai tare. Fa astfel incat sa le dovedesti tuturor ca esti cel mai bun. Pentru asta iti trebuie minte, munca, educatie si performanta. Ele se gasesc la indemana oricui numai ca trebuiesc mobilizate. Daca nu poti, atunci multumeste-te cu ceea ce poti. C.M. (mesaj trimis pe 19/06/2012 ora 19:28)

    DE LA BANI LA CAPITAL.
    „Cine detine aurul detine puterea!”
    Toti vor sa aibe bani : munciti,furati,mosteniti,castigati cu truda,oricum,dar sa fie.Mai depinmde insa si de caracterul omului. Daca vrei sa devii om de afaceri intai trebuie sa ai bani,sau sa faci rost de bani,sau sa te imprumuti de bani.A doua problema este sa stii sa-i gestionezi intr-o maniera corecta:sa-i faci sa se inmulteasca astfel incat sa poti a te achita de datorii si apoi sa incepi sa acumulezi si tu ceva.Altfel muncesti degeaba!
    Una dintre problemele,as spune “de viata si de moarte”,cu care fiecare dintre noi ne confruntam zi de zi o reprezinta resursele si tocmai de aceea incerc sa demonstrez aici necesitatea stapanirii si gestionarii cu randament a resurselor,a banilor , a finantelor personale.
    Prima ipostaza pe care o intalnim este hotaratoare: de unde incepem? de unde luam banii? cum sa-i capitalizam? De aceea as vrea sa va ajut la crearea capitalului financiar de lucru si sa va introduc in stiinta si arta finantelor. Nu este o treaba usora,dar cu anumite cunostinte minimale se pot realiza multe.Dar mai sunt si alte elemente precum ambitia, perseverenta,capacitatea de sacrificiu .
    Lege universala:
    “Capitalul s-a nascut din transpiratie “
    Exista o serie de lucruri elementare cu care omul se naste si le face din instinct,dar pentru a multiplica efectul lor este necesara o anumita invatare ,dar si valorificarea darului pe care-l are omul de a fi o fiinta rationala. Intre acestea piatra unghiulara o reprezinta si „capitalul” in calitatea sa de factor de productie si forta motrice a societatii.Numai ca din toate acestea nimic nu se misca fara munca si cu cat muncesti mai mult cu atat sansele tale sporesc.
    De aceea incep acest compendiu cu cateva sfaturi elementare:
    – apucativa de munca si munciti pana o sa constatati ca va place munca!
    – cand veti constata placerea muncii ea va trebui cultivata,dezvoltata si
    amplificata prin invatarea meseriei pana in toate secretele ei.
    – invatati continuu si cat mai profund ,invatati pana veti constata ca munca voastra este mai productiva,mai rentabila,mai cautata si,implicit mai bine platita;
    – acum veti constata ca ati inceput sa castigati mai bine si va creste increderea in voi,va va creste si apetitul de munca,de invatare,de viata;
    – pe masura ce castigati,puneti o particica deoparte,in fiecare luna,la fiecare salariu, si nu va atingeti de ea,chiar daca uneori va ard degetele;
    – dupa ce a inceput sa se adune,acolo la nivelul a 2-3 salarii , ocupati-va de ea si puneti-o la munca sa produca.
    – faceti din ea plasamente,depozite bancare,speculati la bursa, imprumutati-o si altora dar cu incredere(garantie)si dobanda rezonabila.
    – nu consumati castigul ci capitalizati-l,nu va opriti din economisirea
    salariului , puneti deoparte orice castig suplimentar,neprevazut;
    – nu aruncati cu banii in vant,pe nimicuri,pe mofturi,pe grandomanie;
    Incet,incet se formeaza un “capital”,mic la inceput,dar care incepe sa creasca pentru ca el produce. Chiar si oamenii cu venituri mai modeste incep sa acumuleze astfel capital si acest capital produce pentru toata lumea.

    Gestionarea capitalului.
    In materie de capital comportamentul este precum al unui pom: cand il sadesti este mic,este foarte mic dar tu esti mandru ca l-ai asezat in pamant la locul cel mai potrivit. Pe parcurs,de nu stiu cate ori pe an,il uzi,il stropesti impotriva daunatorilor,il sapi,ii pui ingrasaminte.Si el creste,creste continui; tu incepi sa-i faci toaleta coronamentului si esti tot mai mandru.Dupa cativa ani ( 5-8) ,face primele fructe,le privesti victorios,le iubesti de nu esti in stare sa-i rupi o parte din ele pentru a nu-l stanjeni din crestere (este inca mic si trebuie ocrotit sa creasca). Si uite asa trece timpul si pomul tau produce tot mai mult de nu mai ai ce sa faci cu recolta;ba chiar incepi sa mai dai si altora! …Dar cat ai muncit (cat a muncit si el in felul lui) si cat ai asteptat !
    Ei,asa este si cu capitalul. Daca-l protejezi,daca te ocupi de el , daca il ocrotesti de diversele influiente nefavorabile, vei constata nu numai ca este sanatos si prosper,dar creste vazand cu ochii.
    Dupa 5 ani veti constata ca nu mai trebuie stransa cureaua deoarece acel capital va mai aduce un salariu pe an, dupa 8 ani va aduce 2 salarii,dupa 20 de ani va va aduce 8 salarii pe an,iar dupa 25 de ani va a aduce dividende egale cu 12 salarii anuale.Acum sunteti capitalist-rentier si puteti trai “taind cupoane”(adica din ceea ce produce capitalul ).Dar va asigur ca odata ajunsi aici nu va veti putea opri ci va veti mobiliza sa faca la fel si familia si copii pentru ca viata dvs.se va schimba.
    Pentru aceasta insa va trebui sa tineti seama de o serie de pilde,de o serie de sfaturi,de multe experiente proprii. Spre a va ajuta,in continuarea acestui blog eu voi incerca sa va dau cele mai frumoase sfaturi,pe care le-am studiat,experimentat si iar studiat ,asezandu-le la baza un fundament stiintific fara tagada .Inainte de toate insa trebuie sa fiti tari,sa fiti perseverenti,sa fiti barbati adevarati.
    Este necesar insa ca si dvs. sa fiti intelepti,sa lucrati cu gandul la ziua de maine,sa perseverati oricat de greu v-ar fi. Desigur, sunt mulţi cei care au salarii modeste, uneori la limita sărăciei, mai au şi copii sau bătrâni pe acasă şi care trebuiesc ajutaţi, dar mai există şi două categorii: cei care nu fac nimic dar sunt veritabile maşini de tocat banii părinţilor, oameni de afaceri, demnitari, politicieni etc. şi cei care au reuşit, evident prin capacitatea, munca sau priceperea lor să ocupe posturi foarte bine plătite, cu venituri salariale pe care, un om normal… ar munci din greu să le cheltuiască. Ei se situează undeva între 25 şi 40 de ani, nu sunt puţini şi este interesant, că, deşi în majoritatea cazurilor este vorba de oameni instruiţi, câştigurile lor parcă le ard buzunarele şi nu ştiu cum să scape de ele mai repede, dar nu oricum ci la întrecere: cine are cea mai «bengoasă» maşină, cine are cea mai arătoasă casă de vacanţă, apoi cine participă la petrecerile mondene cele mai simandicoase, şi câte şi mai câte. Ei fac cumpărături în marile magazine şi magazinele de firmă, de unicate sau de top, dar nu din necesitate ci mai mult pentru a fi văzuţi; cumpără lucruri că «sunt la promoţie» sau pentru că şi cutare are, deşi nu le trebuie; sunt primii la credite de consum până la limita insuportabilului… şi nu sunt în stare să le ducă un braţ de lemne bătrânilor săi.
    V-am spus,mai la inceput,ca ” cine detine aurul detine puterea”. Dvs.ce detineti si,mai ales , care va este perspectiva.Pentru ca nimic nu este inepuizabil,si ceea ce va prisoseste acum s-ar putea sa va trebuiasca cel mai mult tocmai atunci cand izvorul a secat!
    Euroleul, 08.04.2013 (mesaj trimis pe 08/04/2013 ora 7:13)

    Credeti ca banii te fac mai bogat?
    -“Banul e mai bun ca saracia daca e folosit in scopuri financiare.”
    -“Uneori banii costa prea mult.”
    -“Oamenii exagereaza intotdeauna valoarea lucrurilor pe care nu le au”

    Dobandirea libertatii financiare constituie una dintre cele mai importante responsabilitati din viata noastra, nu numai pentru asigurarea bunastarii personale si a familiei, ci si pentru eliberarea de orice problema de sanatate sau interumana care ar putea fi generata de lipsa banilor.
    Intr-o lume marcata de schimbari profunde, care se succed intr-un ritm alert si in care devine tot mai evident faptul ca suntem singurii responsabili de viitorul nostru, stabilirea drept scop a obtinerii libertatii financiare este o componenta importanta a succesului personal.
    Banii pot oferi aceasta libertate. Cu cat avem mai multi bani, cu atat avem mai multa libertate si mai multe optiuni dintre care putem alege. Dobandirea unei educatii financiare solide reprezinta doar primul pas in obtinerea bunastarii materiale, insa este indispensabila in conservarea acesteia si atingerea ulterioara a libertatii financiare, acea stare particulara in care castigarea banilor nu ne mai preocupa.
    Libertatea financiara este o stare profund individuala. Nimeni nu poate decide in locul nostru cat de multi bani sunt suficienti pentru a ne considera liberi din punct de vedere financiar. Aceasta stare poate fi insa obtinuta de oricine se angajeaza cu fermitate si perseverenta in atingerea acestui obiectiv, iar punctul de pornire este modul de administrare al finantelor personale.
    Dorim sa umplem golul existent in prezent in ceea ce priveste obtinerea unei consilieri obiective de natura financiara, oferind solutii care sa contribuie la dezvoltarea unor deprinderi practice, indispensabile in atingerea scopurilor financiare personale.
    Speram ca pe marginea unor subiecte de interes pe care am incercat sa le prezentam dintr-o perspectiva mai putin intalnita, sa atragem comentariile dumneavoastra care sa contribuie la aprofundarea unor concepte si la incurajarea initiativei individuale in crearea si dezvoltarea averii personale.
    Capitalistul (mesaj trimis pe 10/12/2013 ora 13:19)
    Cu ingaduinta dumneavoastra, domnule profesor, as dori sa imi lamuresc cateva probleme importante ridicate de dv. in mesajul de mai sus.
    Acceptam cu totii ca dobandirea libertatii financiare este un deziderat al tuturor, insa sunt putini cei care stiu cum sa procedeze ca sa si-l atinga. Evident ca sunt cateva cai prin care se poate obtine aceasta: prin munca bratelor, prin munca intelectuala, prin munca altora sau… prin furtul de la altii. Cu exceptia primelor doua, oricare alte exemple de obtinere a banilor se incadreaza la exploatare si furt si nu fac subiectul discutiilor noastre.
    Intr-o alta ordine de idei, ce insemneaza a dobandi mai multi bani si aici nu ma voi mai referi decat la munca cinstita? Inseamna a prelua acesti bani din buzunarul altora, care cu buna stiinta vor plati serviciile noastre si vor ramane la randul lor fara, fiind nevoiti a lua de la altii si asa mai departe pana cand unul sau mai multe milioane, vor ramane fara, sau pana intra in functiune iar si iar tiparnita de bani ce nu face decat sa adanceasca si mai mult diferentele dintre cei avuti si cei saraci.
    Ca suntem singurii responsabili de viitorul nostru este relativ. Adesea viitorul ne este dictat de cei desemnati a ne spijini in eforturile care le intreprindem in a ne asigura o sursa de venit. Asta daca alegem sa muncim…
    Sunt de acord ca putem avea mai multa libertate si mai multe optiuni dintre care putem alege atunci cand avem bani. Si aici ca si dv. nu ma refer la libertatea de a alege o vacanta intre Canare sau Malibu sau a opta intre a achizitiona un Maserati sau Bentley. Se pare ca aceasta chestiune functioneaza doar la nivel teoretic, pentru ca nu a fost inregistrat nimeni, niciodata si nicaieri, care sa decida ca are suficienti bani pentru a incerca sa ii intoarca sub o forma sau alta, celor de pe seama carora a facut acesti bani. Si aici ajung la expresia dv: “Nimeni nu poate decide in locul nostru cat de multi bani sunt suficienti pentru a ne considera liberi din punct de vedere financiar”.
    Nu stiu daca scaderea dramatica a nivelului de trai a unei mari majoritati a populatiei este datorata lipsei unei consilieri financiare a acesteia si faptului ca romanul a ramas cu mentalitatea ca se poate chivernisi asa cum il duce mintea, sau cum a putut el acolo in casa lui dintotdeauna, din putinul pe care il avea si cu inteligenta sa lasata de Bunul Dumnezeu, sau datorita consilierii exagerate a unei mici minoritati desemnata de fapt, a veghea si contribui la dezvoltarea echilibrata a acestei natiuni.
    Prezenta dumneavoastra in mijlocul nostru este absolut benefica. Important este ca fiecare dintre cititorii nostri ca isi doreasca sa afle cum si mai ales ce sa faca acolo este, si a incepe sa fie constient ca trebuie sa inceapa sa actioneze in viata si nu numai sa reactioneze la viata.
    Imi voi asuma rolul de mijlocitor, prin intermediul acestei pagini deschise, intre cei care ca si mine ne dorim sa gasim o cale spre succes si dumneavoastra, care aveti bunavointa de a ne destainui din experienta dv. acumulata, lucru pentru care va multumesc in numele cititorilor mei. Banuiesc ca singurul lucru care ne ramane este sa cerem … succesulpe in 11/12/2013 la 10:28

    CIULINII STUDENTIMII ROMANESTI
    Declaratii socante la adresa tinerilor ale rectorului celei mai mari universitati din Romania, Babes – Bolyai din Cluj- Napoca,acad.Ioan Aurel Pop ,intr-un articol postat pe site-ul AmosNews.ro(reluat de HotNews.ro/ 26.08. 2016):
    “Studentii Romaniei de azi,frumosi,entuziasti si veseli(cum isi zic ei) ,sunt o turma demna de comuna primitive,,salbatici in comportament lipsiti de cultura generala si de orizont artistic, oamenii capabili sa rezolve doar probleme limitate ,oameni care nu mai au capacitatea sa compare si sa ia decizii in cunostinta de cauza.Ei alcatuiesc generatia Google, generatia Facebook, generatia SMS sau toate la un loc Sunt printre ei si oameni inteligenti dar cu inteligenta nu faci nimic atata timp cat nu este cultivata,canalizata spre un anume obiectiv,”lustruita”si actualizata continuu..Nu numai ca nu sunt buni de nimic,dar acesti asa zisi “baeti destepti” sunt folositi de altii,,..asa zisi “smecheri” in scopuri distructive,destabilizatoare pentru societate….si sfarsesc ….lamentabil…..’
    Prof.univ.dr.doc. C.M. DRAGAN :

    DESPRE LUME SI VIATA
    (Conceptiile leului)
    Cine nu este corect cu el insusi,nu poate convinge pe nimeni de adevarul spuselor sale. Toti oamenii normali se inteleg in probleme de viata,munca , stiinta , creatie , distractie. Nu-ti dori prea multe,n-o sa ai unde le pune. Mare pacat trebuie sa fie viata,daca se pedepseste cu moartea, iar daca asta este sentinta atunci faceti totul sa aveti o viata frumoasa,cu care sa va mandriti nu sa va fie rusine de voi.” Exista batalii pe care este bine sa le ocolesti , nu din teama ca le – ai putea pierde , ci pentru ca ai deveni ridicol castigandu – le „!(Cm) 15/01/2017 la 12:54

    OMUL DE TURMA

    Inca din comuna primitiva oamenii a invatat sa traiasca in cete organizate,abandonand traiul de turma , s-au dezvoltat in triburi,ginte, pana la societatea moderna de astazi.Acum am inceput sa asistam la un proces sinistru:unii oameni se izoleaza tot mai mult. Au plecat in munti (la Cornu,la Ranca,la Cheia);acolo s-au baricadat in super-case sau pesteri,inconjurate de ziduri-metereze . Altii si-au facut domenii uriase pe care nu calca decat grupul lor restrans , ajungand inapoi la organizarea sistem „turma”.
    Si asta se intampla in era stiintei si tehnologiei celei mai avansate,cand patura de mijloc se socializeaza pentru a progresa impreuna si cat mai rapid , numai ca pentru a pricepe valentele noii societati comunitare trebuie si sa inveti,sa studiezi, sa stii ceva.

    “ Stiinta insemneaza a continua cand toti ceilalti renunta”(spune Marele Leu), iar prin stiinta noi luptam pentru o lume mai dreapta,mai buna, desi suntem suficient de convinsi ca nu exista perfectiune . Toti suntem atinsi de o oarecare nebunie, salbaticie, neputinta, monstruozitate …..dar cred ca diferenta… o face modalitatea in care convietuim intre noi ,cu dusmanii si prietenii,cu autoritatile si lipsa de autoritate,cu neputinta lor vs. forta si putinta noastra . Nu ne sperie nimic pentru ca esecul nu inseamna decat oportunitatea de a incepe din nou, de data asta mai inteligent si cu mai multa ambitie Acesta este punctul nostru de vedere,pentru asta ne preocupa soarta societatii si cine nu-i cu noi,duca-se oriunde (daca se poate,inapoi la turma)!.
    Muncim si luptam pentru o lume mai dreapta,mai buna, desi suntem suficient de convinsi ca nu exista perfectiune .
    Toti suntem atinsi de o oarecare nebunie, salbaticie, neputinta, monstruozitate…..dar cred ca diferenta o face modalitatea in care convietuim intre noi ,cu dusmanii si prietenii,cu autoritatile si lipsa de autoritate,cu neputinta lor vs. forta si putinta noastra . Nu ne sperie nimic pentru ca esecul nu inseamna decat oportunitatea de a incepe din nou, de data asta mai inteligent si cu mai multa ambitie Acesta este punctul nostru de vedere,pentru asta ne preocupa soarta societatii si cine nu-i cu noi,duca-se oriunde!.

    OMUL OM
    O viata construita pe adevar este cea mai importanta realizare a omului,singura in stare sa-ti asigure locul meritat sub soare.
    Aceasta constatare face parte din conceptia mea de viata :În combaterea erorii şi a minciunii ai nevoie de 4 calităţi şi anume: curajul de a spune adevărul, înţelepciunea de a-l recunoaşte, arta de a şti să spui adevărul şi judecata de a alege omul potrivit căruia să-i spui adevărul .

    VALOARE SI NONVALOARE
    PANA CAND ?

    Inteleg neimplinirile dvs.,dar nu va intrebati si „de ce am ajuns aici?”.Nu intelegi ca pentru a cere mai trebuie si sa dam ceva? . Imi staruie in minte afirmatia-dicton a unei lucratoare din administratia publica: „Dupa ce ca salariul este mic,ne-au mai taiat si bonurile de masa. Dar oricat de putin ne dau ei, noi suntem in stare sa muncim si mai putin!”. Pretutindeni se manifesta o lene cumplita,un dezinteres total….. dar toti vor sa primeasca ceva.Si daca se poate fara sa faca nimic. Va dau niste cifre sa le judecati si dvs.: 48% dintre romanii peste 18 ani nu pot citi o pagina A4 si apoi sa spuna ce au retinut ;30% din tinerii intre 15 si 30 de ani nu pot citi corect 2 pagini dintr-o carte ; in ultimii 10 ani au terminat liceul dar n-au reusit sa promoveze bacalaureatul peste300.000 de tineri.Si nu au nici o calificare,nu fac nimic,traiesc pe banii parintilor sau din expediente.Si asta pana cand ? Cu tristete, Un caine mai omenos decat voi !!!!!!!!! 15.01.2017

  4. Continui aici seria de mesaje primite de la domnul profesor C.M Dragan

    SECESIUNEA MAGHIARILOR sau AUTONOMIA SARACIEI
    De câţiva ani, România are un loc pe harta deloc puţinelor statelor europene care se confruntă cu tendinţe separatiste. Ţinutul Secuiesc, respectiv cea mai mare parte a judeţelor Harghita şi Covasna plus o parte din sud-estul judeţului Mureş, zone locuite în mare majoritate de maghiari, este prezentat tot mai des de liderii comunităţii ungare ca având dreptul la o autonomie sporită în cadrul statului român. După drapele arborate pe instituţii publice, marşuri şi un referendum neoficial, preşedintele UDMR Kelemen Hunor a anunţat de curând că a fost elaborat un proiect al autonomiei regiunii secuieşti. „Proiectul autonomiei este gata, mai trebuie modificata constitutia,nationalizate padurile ….si probabil trasate alte hotare. Despre marea problemă care o reprezintă, de fapt, performanţele economice slabe ale regiunii , nu vorbeste nimeni decat in lozinci: „nu mai vrem ca contributiile bugetare ale maghiarilor sa mearga la Bucuresti”- aceasta a fost lozinca sub care s-a marsaluit la Miercurea Ciuc la inceputul primaverii.Tot asta este si argumentatia din actualele motivatii ale secesiunii. Dar despre faptul ca asta-i o minciuna,ca toate lucrurile stau invers nu zice nimeni nimic. Spre deosebire de marea majoritate a regiunilor autonome din UE, judeţele Harghita şi Covasna sunt dependente de bugetul central pentru funcţionarea aparatului public (adică primesc de la Bucureşti mai mult decât virează sub forme de impozite şi taxe), iar la majoritatea indicatorilor economici se situează sub media naţională.
    Iata ce scrie ghdul turistic al Europei „Pirelli” despre structura rutiera a acestei zone : „Covasna, si Harghita sunt judeţele cu cea mai proastă infrastructură din ţară si chiar din Europa . (14 dec. 2014) ..si mai departe ……” Drumurile din România duc de foarte multe ori înapoi, în timp. Sunt zone din ţară unde şoselele nu se deosebesc cu nimic de uliţele de la sate.”
    De ce nu poate functiona Tinutul Secuiesc.
    Intr-o Europa tot mai separatista, proiectul de autonomie a regiunii din centrul Romaniei locuite in majoritate de maghiari este de la inceput o aberatie tocmai din cauza subdezvoltarii economice. Astfel, daca in 2011 PIB-ul per capita a fost de 6.500 de euro la nivel national, in Harghita si Covasna acesta a fost de circa 4.800 de euro, iar in 2013 decalajul s-a majorat la aproape 50%. Din exporturile totale ale Romaniei in 2013 (circa 50 de miliarde de euro), Harghita si Covasna au fost responsabile pentru putin peste un procent (respectiv aproximativ 600 de milioane de euro). Nici macar singurul domeniu despre care se spune ca cele doua judete ar sta ceva mai bine, respectiv cel turistic, nu exceleaza in realitate,realizarile efectivelor judetene fiind la jumatate din media pe tara (2,5% din realizarile nationale),indeosebi datorita structurii statiunilor calate mai ales pe tratament.
    Nici nu e de mirare, având în vedere că între 1991 şi 2013 investiţiile străine în cele două judeţe au totalizat 200 de milioane de euro (respectiv circa 0,5% din totalul investiţiilor străine în România în această perioadă). În aceste condiţii, nici rata şomajului nu avea cum să fie prea mică. La sfârşitul lui iulie, aceasta era de 5,4% în Harghita şi 6,6% în Covasna, faţă de 5,1% la nivel naţional. Având în vedere că populaţia celor două judeţe (puţin peste 500.000 de locuitori) reprezintă cam 2,5% din cea a ţării, dar şi că există numeroase judeţe (cum ar fi cele din Bărăgan) cu potenţial turistic aproape zero, rezultă că şi la acest capitol rezultatele Ţinutului Secuiesc sunt sub media naţională. Performanţele deloc grozave ale economiei locale au consecinţe şi în ceea ce priveşte nivelul de trai – dacă pe plan naţional salariul mediu net a fost în luna mai 2014 de circa 1.460 de lei, în Covasna el a fost de 1.195 de lei, iar în Harghita de doar 1.081 de lei. Pensia medie este şi ea sub media naţională în cele două judeţe (circa 805 lei, faţă de 845 de lei pe ţară).In Bucuresti si Ilfov unde lucreaza jumatate din personalul salarial castigul mediu net lunar este intre 4.000 si 5.000 lei ; In junetele mari ale Munteniei,precum Prahova,Gorj,Dolj,Atges salariul lunar depaseste 2500 lei. Pana si in judetele considerate,de regula ca slab economic precum Botosai,Vaslui,Tulcea,salariul mediu depaseste 1.250 lei lunar.
    In tinutul de care vorbim aici se gasesc localitati in care totalul resurselor financiare ce revin bugetelor locale este atat de mic incat nu pot plati nici salariile functionarilor primariei. Cel putin 90 de municipii, orase si comune din Romania,, nu isi acopera nici macar 25% din cheltuielile administrative, dar asta nu le impiedica sa faca cheltuieli care depasesc de sute de ori veniturile pe care sunt capabile sa le colecteze, preferand sa exercite incontinuu presiune pe Consiliile Judetene si pe Guvern, pentru a obtine bani prin diferite alte canale, sustine Institutul pentru Politici Publice (IPP). Doar in ultimul an, Guvernul a transferat acestor localitati sarace peste 65 milioane euro din Bugetul de Stat. IPP mai arata ca doar 10% din cele 3.200 de localitati din Romania isi acopera integral din venituri proprii cheltuielile de functionare Iar recordul il bate judetele Harghita si Covasna care impreuna nu-si acopera nici jumatate din resursele necesare functionarii administratiei publice . Iata cateva exemple:. Harghita DARJIU Comună ( 1073loc) Venituri 15% din necesar; Harghita ODORHEIU SECUIESC Municipiu (36277 loc) 20%:Harghita DEALU Comună ( 3987 loc) 25% din necesar. Se pot da numeroase alte exemple,pentru ca nici jud.Mures,care pare ceva mai dezvoltat,nu-si acopera decat 80% din necesarul bugetului anual al administratiei publice. Dar grosul cheltuielilor il reclama educatia,sanatatea,ordinea publica,investitiile de orice fel, si,dupa cum se vede ele trebuiesc acoperite integral din bugetul central iar aportul fundamental este dat de capitala si judetele Ilfov,Prahova,Arges,Gorj,Dolj,Brasov,Sibiu,Constanta. In 2016 situatia s-a deteriorat astfel ca s-a ajuns ca din totalul veniturilor realizate de 14 comune din jurul oraselor Covasna si Targul secuiesc nu se pot plati nici cheltuielile de administrare a localului primariei sau incalzirea scolilor.. Inca din 2011,judetele Covasna si Harghita nu mai varsa nici un leu la Casa de Pensii din sumele retinute drept contributia angajatului la C.A.S.!. Si atunci nu va intrebati de unde se platesc pensiile cuvenite oamenilor care locuiesc in judetele dvs?? . Si va plangeti ca banii grupului dvs.de judete merg la Bucuresti !!.Eu inteleg ca vreti sa va faceti si dvs.argumente pentru o cauza nebuna,dar nu cu MINCIUNI ! Oameni buni,chiar nu aveti pe cineva sa inteleaga realitatea?: in ziua cand nu va vom mai da noi cote defalcate de veniturile judetelor Munteniei si Olteniei,sanatatea,asigurarile sociale de pensii si somaj,invatamantul si stiinta, infrastructura rutiera……pana si drapelele sau lozincile pe care le fluturati se vor face pulbere .Ne este mila de voi…., dar intr-o zi s-ar putea sa nu mai putem rabda ! acad.Cm ROMANUL
    (mesaj trimis pe 03/01/2017 ora 6:33)

    CONCEPTIA MEA C.M.Dragan: ” ODA FEMEII ”
    Nu toate lucrurile din lumea asta au nevoie de răspuns!
    Multe lucruri pe care le facem, mai ales în dragoste, vin spontan, sau din instinctul de a face fericit pe omul frumos de alături, care a hotărât să facă același lucru. Când cineva îți amintește de toate cuvintele, de toate trăirile și bătăile de inimă, de toate femeile pe care le-ai cunoscut…înțelegi că ești condamnat să trăiești. Atunci noi, bărbații, luminăm ca niște felinare în umbră. Atunci facem lucruri pe care ar trebui să le facem mereu!
    Iata deci care ar fi principalele lucruri pe care trebuie sa le faci cu o femeie pe care crezi ca o iubesti,sau vrei sa-i arati ca o indragesti:…..
    1. Iubește-o!
    Iubeste-o cu putere, de parcă ați fi singurii de pe Pământ. Privește-o în ochi, rămâi acolo pe-o margine de iris și arată-i cât de frumoasă e lumea în doi. Nu-i trăda așteptările, treci peste ele, zi-i întotdeauna ce simți și în genere, simte. Las-o să se culce pe umărul tau, las-o să îți umple trecutul cu parfumul ei de acum. Spune-i cât e de frumoasă și taci, când îi permiți să îți scrie pe inimă. Dă-i de ințeles că o iubești, spune-i că o iubești, iubește-o! Iubește-o!
    2. Sărut-o!
    Sărută-i buzele dulci, de parcă ar fi prima oară când le vezi. Lasă-i ca o amprentă pe chipul ei urmele unor emoții de bărbat devenit pentru câteva clipe sentimental. Sărută-i pleoapele când se trezește dimineața, sărută-i mâinile când face sacrificii, sărută-i fruntea când se vrea alintată ca un copil. Sărut-o ca să își dea seama că te vei întoarce de multe alte ori. Cere-i iertare cu un sărut, cucerește-o cu un sărut. Sărut-o! Sarut-o pana simti ca ia foc ….
    3.Iart-o!
    Iart-o atunci când îți spune te iubesc și acest te iubesc îți intră în suflet. Iart-o când te sună la 2 noaptea să te întrebe ce ai făcut ziua. Iart-o când te vede ziua și te roagă să îi oferi pieptul tău la noapte. Iart-o că își rupe din capricii, principii, criterii feminine și se gîndeste la voi doi. Iart-o că uneori ca să ierte are nevoie de mai mult decât cuvinte. Iart-o că a apărut în viața ta mai târziu decât ai fi vrut, și că nu va pleca mai devreme decât ți-ai fi dorit. Iart-o, pentru că ea te iartă de o mie de ori mai mult. Alint-o. Cunoaște-o.
    4. Ascult-o!
    Atunci când vrea și cere părerea ta, ascult-o. Atunci când îți vorbește minute în șir, fie și despre toate prietenele cu care s-a văzut și hainele pe care le-a probat, ascult-o. Când e tristă, ascultă-i sufletul, când e fericită, ascultă-i inima. Fii în pas cu ascultările ei, cu emoțiile și trăirile pe care vrea să le împărtășească cu tine și cu nimeni altcineva. Ascultă-i dorințele, plăcerile, fanteziile. Ascult-o într-o dimineață frumoasă cum cântă melodia ta preferată în baie, când strigă la tine înfuriată gata să fărâme totul în jur, când sunteți afară sau când sunteți în pat.
    5. Cunoaște-o!
    Nici după un an, nici după 4 ani de relație să știi că nu o cunoști îndeajuns ca să de plictisești de ea. Pentru că ea se descoperă de fiecare dată alături de tine. Pentru că, atunci când îți spune într-o zi pe neașteptate că vrea să facă pictură, nu e un simplu moft de-al ei. Sau când îți dai seama după ceva timp că știe actorie, știe să croșeteze sau să danseze la perfecție. Cunoaște-i capriciile, preferințele ei, felurile de a fi. Cunoaște-o când e supărată și când e fericită, ca să știi cum să fii tu atunci.
    6. Cuprinde-o!
    Cuprinde-o când o vezi frumoasă în fața ta, când e supărată, când vrea să îți spună ceva important, când nu e nimic important, când e pur si simplu. Cuprinde-o când aveți prietenii alături sau când mergeți în doi pe stradă, când o petreci acasă și când e un moment important pentru ea. Arată-i printr-o simplă îmbrățișare cât de mult înseamnă atingerile. Iubește-o cu atingerile. Cuprinde-o când pleacă pe 30 minute undeva, scrie-i când e la servici: te cuprind. Atunci ea îți va cuprinde sufletul, inima, și toate trăirile tale.
    7.Uimește-o! Fă gesturi frumoase pentru ea. Chiar dacă până acum nu ai mai cântat niciodată, și nici nu ai fi crezut că ești în stare să apari în fața ei cu niște baloane cu heliu. Păstrează în tine o parte de mister, ei îi place la nebunie să te descopere și să fie mândră de succesele tale. Strigă în mijlocul mulțimii când ești cu ea: te iubesc! Mergeți în alte locuri decât la cinema, teatru sau cafeneaua de peste drum. Uimește-o plăcut, nu prin gesturi nebune, ci așa cum ești tu. Arată-i că poți să alegi, să decizi și să fii alături.
    8. Oferă-i flori!
    Buchete mai mari, buchete mai mici, trandafiri, lalele, flori de câmp…Dă-i o floare de fiecare dată când îi vezi ochii, atunci când impliniți 3 luni împreună sau când pur și simplu e a 326-a zi. Pune-i o floare dimineața alături de ceașca cu cafea, o floare în geantă când pleacă și o floare pe marginea patului când ajunge acasă. Umple casa cu flori sau oferă-i o singură floare, la o cină frumoasă. Și mereu spune-i, că ea este cea mai frumoasă floare de pe Pământ.
    9. Susține-o!
    Când are de susținut un test la facultate, când o presează cu sarcinile la job, când vrea să schimbe ceva în viață. Susține-o, pentru că uneori cuvintele și prezența ta pot însemna mai mult decât orice triumf și orice înfrângere. Recunoaște că ea e mai bună decît tine la ceva anume, fii alături. Arată-i că are pe cine se baza, chiar și când îi pare că toată lumea i-a întors spatele. Spune-i că e frumoasă, și că e bună dorința ei să practice înotul. Mergeți împreună la înot.
    10. Nu o lăsa!
    Dacă într-o zi îti va spune să pleci, să nu o asculți. Să iî acoperi toate cuvintele cu parfumul de bărbat puternic. Nu ii aduce flori, și nici o bucata de metal rece. Adu-i sufletul tău, fii gata să-l pierzi, uită de orgoliu și tot ce se rotea în jurul a băiat rău. Fii alături, ține-o de mână, fii sincer, fii tu, fii cel care o vei face să nu spună niciodată să pleci.
    Fii langa ea si atunci cand sunteti departe unul de altul,fii printr-un mesaj,printr-un telefon,printr-o scrisoare,printr-un gand frumos.
    Ori cat am fi noi de viteji,de barbati e bine sa nu incercati a va demonstra forta in fata unei femei.Femeile frumoase sunt pentru voi sa le iubiti,sa le admiratii. Daca o femeie nu vrea ce vreti voi nu fortati nota,nu insistati mai mult decat trebuie ca apoi veti regreta.Iubiti femeia in taina,marturisiti -le de zeci de ori,comportati-va sa inteleaga ca o iubiti,fara sa faceti pasul final impotriva asentimentului ei si va asigur ca veti fi mandri de voi, iar peste multi ani si cand vor fi multe evenimente de povestit , va veti aminti cu mare satisfactie de acele vremuri. Dar nu uitati nici faptul ca o femeie poate ierta cateodata un barbat care incearca sa o seduca.dar niciodata pe barbatul care rateaza o ocazie atunci cand I se ofera……Cm. (mesaj trimis pe 03/01/2017 ora 6:38)

    DEZASTRUL SCOLII ROMANESTI.
    Circa 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, nu inteleg ce citesc – studiu centru educational ( HotNews.ro/7 nov..2016 )
    Aproximativ 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, potrivit unui studiu al Centrului de Evaluare si Analize Educationale prezentat luni, la Cluj-Napoca. Copiii pot sa scrie si sa citeasca, dar nu inteleg textele asimilate, transmite News.ro.
    „Este un numar absolut nepermis de mare de tineri care finalizeaza studiile fara ca ceea ce au acumulat in scoala sa le permita sa functioneze in societate. (…) Media europeana este de 20% cu o tinta de sub 15% pana in 2020. Noi, la 42%, nici macar nu puteam tinde spre asa ceva intr-un timp atat de scurt, asa ca in primul rand ar trebui sa avem o definire a fenomenului”, explica Ligia Deca, consilier de stat in Departamentul Educatie si Cercetare din Administratia Prezidentiala.
    „Rata abandonului scolar este de 19% in conditiile in care ne-am asumat, ca tara, un nivel de 11%, doar ca a merge la scoala nu este suficient si multi copii vin degeaba la scoala”, a adaugat ea.
    Potrivit studiului Centrului de Evaluare si Analize Educationale, elevii de 15 ani stiu sa scrie, sa citeasca sau sa opereze calcule, dar nu inteleg notiunile invatate.
    Cauzele acestui fenomen sunt diverse, iar multe au legatura cu modul in care sunt predate anumite materii in ciclul gimnazial si liceal.
    „Nu as vrea sa spun la modul general ca principala cauza este calitatea sistemului educational romanesc, ci modul in care inca se preda. Profesorul transmite cunostinte si atat. Sunt multe cunostinte, sunt profesori care nu stiu sa citeasca, exista frica din partea profesorului de a da elevului ocazia sa creeze si nu in ultimul rand faptul ca, in special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci stiinta”, a spus si Sorin Spineanu-Dobrota, Sef Serviciu Examene si Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare si Analize Educationale.
    „Eu predau si economie, la liceu, si daca le cer sa imi dea definitia pentru viteza de rotatie a banilor, care e o definitie foarte complexa si urata, din zece elevi, 11 stiu sa reproduca definitia mai bine decat o fac eu. Dar daca le cer sa dea un exemplu simplu, nu stiu sa faca acest circuit si nu inteleg, desi ei stiu definitii, clasificari, vorbesc in sintagme si stiu eseuri la Limba Romana”, a declarat Spineanu-Dobrota.
    Studiul Centrului de Evaluare si Analize Educationale a fost prezentat luni la dezbaterea regionala privind „Analfabetismul functional in Romania”, care a avut loc la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, evenimentul fiind organizat in cadrul proiectului „Romania Educata”, derulat de catre Departamentul de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale.
    DIN NOU „ STUDENTUL CERSETOR”25 iulie 2016
    Comentand laudele unui universitar brasovean,specialist in IT,la adresa licentiatilor din facultatea in care lucra,un altul i-a adrest urmatoarea intrebare-comentariu:
    „Am si eu o curiozitate: tu ai intervievat vrun tinar absolvent de facultate in ultimii 5-6 ani?
    Eu am intervievat peste 100. Din astia 100 cam 70 nu aveau cunostinte elementare de anul I. Inca 20 mai stiau cite ceva, dar total insuficient pentru a-l considera licentiat. Restul de 10 erau oarecum decenti,am reusit sa scot de la ei ceva cam de nivelul unui bun absolvent de liceu, cu exceptia a doi, care intr-adevar invatasera. Si aici vorbim de universitatea tehnica din Iasi, facultatea de calculatoare/informatica/etc. Cam asta produce minunatul invatamant romanesc: analfabeti cu facultate.Diversele scandaluri cu licente fictive sau pur formale,diplome false etc.s-au dat uitarii numai ca , pe piata muncii sunt poate 100 de mii de posesori de astfel de „hartii”pe care abia le pot citi. Ce vor face tinerii astia in viata? Vor ajunge acolo unde-i imping cunostintele: vanzatori sau manipulatori de marfa pe la vreun supermarket, sau altceva asemenantor. De ce a investit statul,dar mai ales parintii, bani in ei timp de 5 ani? Degeaba. Erau mult mai cistigati daca invatau o meserie pe masura capacitatii lor intelectuale si cistigau o piine alba.”
    „ Tie ti se pare normal ca din 4-500 de CV-uri trimise pentru 1 post sa poti alege max 10 oameni pe care sa-i chemi la interviu tehnic? Si din astia sa poti recomanda pentru interviul urmator 1-2? Cam asta e situatia in IT. In contabilitate/audit unde lucreaza sotia situatia e oarecum similara (difera destul de putin proportiile).Si asta in doua domenii mai cautate,mai bine platite,pentru ca in altele gen drept,filozofie,economie generala,matematica, fizica,chimie,etc.stc.,acolo este un analfabetism total. Superficialitatea celor mai multi este atat de mare ca cel putin o treime din posesorii unei diplome de licenta garnisita cu una-doua de masterat nu pot spune ce meserie,profesie,functie ar putea sa indeplineasca chiar si la limita minimei rezistente „ Nu va spune nimic faptul ca nici jumatate din profesorii de liceu (cu varste intre 23 si 33 de ani) n-au reusit sa obtina titularizarea la sesiunea din iulie 2013 ?Si mai sunt de 3 ori pe atata care nici nu s-au putut prezenta pentru ca sunt „suplinitori”,deci nu indeplinesc cerintele unui profesor nici pe hartie!.
    „Nu stiu daca prioritatea Romaniei ar trebui sa fie aceea de a “produce” dulgheri, sudori sau sculeri matriteri. In opinia mea prioritatea ar trebui sa fie aceea de a “detecta” suficient de devreme talentele individuale si de a sustine acei copii/tineri in a le exploata cat mai bine capacitatea,puterea de munca ,pentru a avea o viata implinita si a se implica activ in societate.
    Mi se pare revoltator circul diplomelor fara valoare, in acelasi fel in care era revoltatator sistemul de a trimite profesori universitari la sapa si de a promova sculeri matriteri in posturi cu care nu aveau nimic in comun. Rasturnarea totala a valorilor in educatie a creat un adevarat vid si a anulat competitia reala si respectul pentru talentul individual. Toata lumea vrea sa fie “in trend” si sa munceasca mai putin, uitand ca pentru rezultate reale, intr-o societate cat de cat onesta, un profesor universitar ar trebui sa munceasca la fel de mult ca un zidar, doar folosind alte “materiale.”
    Rusinos e ca in Romania munca are parte de un dispret enorm. Diplomele fara acoperire, dorinta tuturor de a deveni “intelectual” pe hartie nu reprezinta o dorinta minima de cunoastere, fie ea si limitata, ci este vazuta ca o metoda de a obtine privilegii nemeritate si in primul rand, o reteta spre un ideal national: acela de a nu face nimic. Ne-am pierdut respectul pentru munca bine facuta, si in felul asta ne-am piedut respectul fata de noi insine.
    Din punctul meu de vedere, solutia iesirii din cercul asta vicios nu este doar promovarea scolilor de meserii, ci onestitatea, investitia in educatie riguroasa, in cercetare serioasa, promovarea competitiei reale si taxarea celor care vor sa gaseasca scurtaturi spre pozitii la care nu ar trebui sa aiba acces.
    Fara investitii serioase in cercetare, in inovatie, in noi generatii de oameni care sa poata aduce schimbari reale, “market-abile” si cautate in industrie, in farmacie, medicina, etc., nu vom reusi sa impunem un nou sistem de valori si nu vom inspira respect nici pentru munca cinstita in general, indiferent de nivel.
    Nu sculerii si matriterii duc o tara inainte, dar prezenta unor oameni instruiti la toate nivelele, care sa vrea sa isi faca treaba onest si care are talentul de a deveni zidar, ar trebui sa fie incurajat sa fie asta si respectat pt alegerea lui, fara presiunea de a avea o diploma de “manager” iar cine poate deveni arhitect ar trebui sustinut pe drumul asta de p sa fie platiti pentru munca lor in asa fel incat sa nu isi faca probleme legat de ziua de maine, ar reduce presiunea sociala si dorinta de a “avansa” pe baza unei diplome fara valoare. In final, cine
    In final, daca amandoi isi fac bine treaba, societatea in general nu are decat de castigat rograme universitare competitive si expus nivelului educatioal international..
    CIULINII STUDENTIMII ROMANESTI
    Declaratii socante la adresa tinerilor ale rectorului celei mai mari universitati din Romania, Babes – Bolyai din Cluj- Napoca,acad.Ioan Aurel Pop ,intr-un articol postat pe site-ul AmosNews.ro(reluat de HotNews.ro/ 26.08. 2016):
    “Studentii Romaniei de azi,frumosi,entuziasti si veseli(cum isi zic ei) ,sunt o turma demna de comuna primitive,,salbatici in comportament lipsiti de cultura generala si de orizont artistic, oamenii capabili sa rezolve doar probleme limitate ,oameni care nu mai au capacitatea sa compare si sa ia decizii in cunostinta de cauza.Ei alcatuiesc generatia Google, generatia Facebook, generatia SMS sau toate la un loc Sunt printre ei si oameni inteligenti dar cu inteligenta nu faci nimic atata timp cat nu este cultivata,canalizata spre un anume obiectiv,”lustruita”si actualizata continuu..Nu numai ca nu sunt buni de nimic,dar acesti asa zisi “baeti destepti” sunt folositi de altii,,..asa zisi “smecheri” in scopuri distructive,destabilizatoare pentru societate….si sfarsesc ….lamentabil…..’ (mesaj trimis pe 03/01/2017 ora 6:42)

    către Google
    P L A G I A T U L

    O INTREBARE FUNDAMENTALA

    Apare iarasi aici madam KOVESI .Am vazut ca plagiatul tezei sale de doctorat este mai rau decatatat. Aseara,pe un post T.V. am vazut ca-i mai rau decat atat : Adica a copiat din niste lucrari,dar a copiat texte,capitole,etc,care nici n-au legatura cu tema ucrarii si,eci, lucrarea nu face nici doi bani,n-are nici o valoare. Deci : TEZA NICI NU EXISTA DECAT CA MACULATURA”. Si s-a format o comisie de apreciere a ei, formata din cativa renumiti profesori specialist in fizica,chimie,agronomie……..ETC. Oameni buni, ati innebunit?

    Inainte de orice de ce nu va puneti o intrebare fundamental : DE CE COHORTA PLAGIATORILOR ESTE INDEOSEBI PENTRU SPECIALITATEA ” STIINTE JURIDICE”?.Ati vazut teze plagiate,avand ca specialitate:mecanica,tehnologia si prelucrarea otelului,contabilitate,cibernetica sau statistica,medicina, si multe alte specializari din ramura stiintelor exacte????. NU v-a intrebati de ce ? Se pare ca aici este un clan ale carui izvoare vin din prima jumatate a secolului trecut,cand toti juristii , iti ziceau si „DOCTORI”, asa cum fac azi medicii imediat ce termina facultatea(cu toate ca este accepat mutual ca ei sunt un fel dedoctori in devenire !.. Se fac tot felul de comisii si comitete,se vorbeste,se argumenteaza , dar nu se pune aceasta intrebare.Si inca una la fel de grava:Cum se face ca izvorul plagiatorilor este pe la „ACADEMII” de un anume fel:” de Politie” , de „Informatii”,etc.si numai intamplatori una la Bucuresti,sau Cluj , sau Timisoara ?

    ……….Si mai este o problema: Fiecare doctorand a avut un „Conducator stiintific” – un indrumator cae a incasat pentru fiecare doctorat 1/6 norma didactica de professor.univ.timp de trei ani,plu alte sume pentru examene,referate,sustinerea tezei,etc.Si,firec trebuie sa ne intrebam: cum I-a indrumat pe viitorii plagiatori??? Si va asigur ca fenomenul in sine continua,numai ca s-a invatat cum sa faca „citarea”,cum sa „puna notele de ubsol si cum sa intocmeasca bibliografia.. Iar boala nu se va vindeca decat atunci cand se vor taia „FOLOASELE” de pe urma titlului de doctor.!..
    Prof.univ.dr.docent C.M. DRAGAN
    (mesaj trimis pe 05/01/2017 ora 22:02)

***********************************************************************************************************************************************

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s